Venio 1880
Rakennettu limi-tasasaumalla hongasta ja kovasta puusta pantturille, tasaperäinen, yksi kansi, kaksi mastoa.
Rakennusmestari G. A. Kronström.
Omistaja: Yrjälä Emanuel, Tork John.
Rekisteröity ennen Turussa numerolla 125.
Poistettu rekisteristä, koska hajoitettu.
Tyyppi Kuunari
Telakka Vestanfjärd (Sundvik)
Vuosi /
Bruttovetoisuus 260,28
Nettovetoisuus247,96
Pituus 31,48
Leveys 8,66
Rekisterinumero 184
Rakennettu: 28.04.1910
Poistettu 25.01.1915
Lehtiartikkelit
L-S. 3.31910.
Laiva ostettu Raumalle. Maanantaina Westanfjärdin Södersundvikissa pidetyssä huutokaupassa osti sanotussa paikassa talvehtivan kuunari WENION kaikkine kalustoineen 5,000 markan kauppahinnasta laivuri Emanuel Yrjälä Raumalta.
L-S. 6.8.1910.
Uivia salakapakoita. Tällä otsakkeella kertoo Bj. Tidning Reposaaresta saamansa tiedon, että raumalainen kuunari VENION miehistö Palosaaren satamassa on tehnyt itsensä syypääksi salakapakoimiseen. Merim. O. Lindqvist on tehnyt itsensä syylliseksi viinan myymiseen ja tullikavallukseen.
L-S. 24.9.1910.
Raumalainen kuunari törmännyt yhteen saksalaisen kuunarin kanssa. Ruotsin lehdet kertovat, että t.k. 16 ja 17 päivän välisenä yönä törmäsi Femarnin luona Lyypekin pohjoispuolella raumalainen kuunari WENIÖ, kapt. Sjöholm, matkalla Kielistä kotiseudulleen, yhteen Barthista kotoisin olevan PAUL JA EMMA nimisen kuunarin kanssa, Saksalainen laiva upposi, sen miehistö, johon kuului 4 miestä, vietiin WENIÖÖN, joka sunnuntaiaamuna jätti heidät luotsilaiva SKANÖRILLE Falsterbon loistolaivan luona.
Myöhemmin ilmoitetaan.
T.k. 16 ja 17 päivän välisenä yönä törmäsi Femernin luona Lyypekin edustalla raumalainen kuunari WENIÖ yhteen saksalaisen kuunari PAUL & EMMAN kanssa. Ensin luultiin jälkimmäisen hukkuneen, mutta niin ei sentään näytä käyneen, sillä viime sunnuntaina tapasi sen muuan ruotsalainen höyrylaiva GAUTHIOD miehistönsä jättämänä. Höyrylaiva hinasi kuunarin Travemyndeen. Sen lasti, n. 100 tynnyriä rukiita, lienee vahingoittumaton.
L-S. 1.10.1910.
WENIÖN ja PAUL & EMMAN yhteentörmäys.
Meriselitys.
Ote raumalaisen kuunari WENIÖN päiväkirjasta syyskuulla 1910, jätetty Rauman maistraatille torstaina.
Purettuamme puutavaralastimme Kielin satamassa, läksimme sieltä syyskuun 16 p:nä klo 6 illalla määrättynä Raumalle. Lähtömme jälkeen jatkoimme matkaa Fehmer Beltiin. Seuraavan päivän aamuna klo 3,30, jolloin olimme Marienleuchten loistotornin kohdalla ja pidimme S E suuntaa P L P tuulella ilmestyi äkkiä styrborin puolelle punainen tuli, jota ei ennen ollut näkyvissä, vaikka pidettiin tarkkaa tähystystä ja vaikka muita kaukanakin olevia tulia nähtiin. Mainittu tuli oli näkyviin tullessa jo niin lähellä, että ei ollut enää mitään mahdollisuutta välttää yhteentörmäystä, joka tapahtui muutaman silmänräpäyksen jälkeen. Yhteentörmäyksessä tulivat vieraan laivan väestö ja päällysmies, kaikkiaan 4 miestä, laivaamme jättäen oman laivansa. He ilmoittivat, että vieraan laivan nimi oli PAUL & EMMA, kotoisin Barthista, kapteenin nimi oli W. Engellandt. Mainittu väestö ja päällysmies jätettiin Falsterbon loistolaivaan. Syynä yhteentörmäykseen oli se, ettei PAUL & EMMAN tuli joko ollut aikanaan ulkona, taikka ettei se ollut siinä kunnossa että sen olisi voinut aikanaan nähdä.
Että yllämainittu kertomus on tosi ja ettei kukaan meistä voinut kyseessä olevaa vahinkoa välttää, voimme vaadittaessa valallamme vahvistaa.
Rauma, syyskuun 28 p:nä 1910.
K. E. Sjöblom, laiva päällikkö.
K. W. Blomberg, konstaapeli. K. J. Johansson, matruusi A. E. Kyläkierola jungmanni.
L-S. 26.1.1911.
Laivan kauppa. Tk. 19 myytiin täällä pakkohuutokaupalla kuunari VENIO, jonka omistaa kauppalaivuri J. Tork ja Em. Yrjälä. Laivan osti 2,000 mk:n hinnasta merimies Johan Lindblom.
L-S. 20.5.1911.
Takavarikkoon pantu raumalainen laiva. Kuunari WENIÖ Raumalta, kapteeni Sjöblom on pantu Apenradessa takavarikkoon saksalaisen laivan PAUL EMMAN omistajain 6,000 mk:n suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen takia. Laivat olivat viime vuonna törmänneet yhteen merellä.
L-S. 23.5.1911.
Peruutettu laivan takavarikko. Viime numerossamme kertomamme kuunari WENION takavarikkoon pano Apenradessa tuli hetimiten peruutetuksi, kun sikäläiset viranomaiset saivat kuulla, että laiva oli yhteentörmäyksen jälkeen muuttanut omistajaa, ilmoittaa kirjeessään laivan kapteeni Sjöblom. WENION ja PAUL & EMMAN yhteentörmäys ei ole vielä oikeudellisesti selvitetty.