KuvatKaikkiKortitEläimetKaukomaatElämäPurjelaivatVeneilyMiehistöKonelaivatHenriksson Ennen viranomaisten huolellisia tarkastuksia kukaan ei ollut kiinnostunut laivalla olevista elämistä. Lähes jokaisella laivalla oli koira tai kissa ja niistä pidettiin hyvää huolta. Monta kertaa ne kuitenkin tulivat laivaan raskaan työn edellyttämän rentoutumisen "sivutuotteena" ja ne olivat aina jonkun merimiehen henkilökohtaista omaisuutta. Merimiehen lähtiessä laivasta omistaja vaihtui ja koira jatkoi "loputonta" seilaamistaan. Laivasiat olivat tietysti muonaa eli provianttia, mutta pitkän yhteisen merimatkan jälkeen asetelma muuttui ja herkullinen suupala saattoi pyöriä pitkään suussa Jouluna. Apinat oli aina ongelmallisia ja toisinaan hyttiin palannut merimies löysi lattialta (turkilta) tupakkansa kahdesta pinosta: filtterit toisessa ja tupakat toisessa. Jatkuviin ongelmiin kyllästyneet merimiehet saattoivat pikaistuksissaan lähettää apinat "uimakouluun". It was quite common before the WW2 that sailors took cats and dogs onboard. The supply was plentiful and after a normal round in local "tourist attractions" sailors sometimes woke up with a pet sharing his bed next morning. The animals were normally sailor's personal belongings but the whole crew look after that nothing happened to animals at sea. The pigs and hens were generally considered as food supply, but after months at sea the sea the relationship could change. The monkeys were the biggest nuisances and at sea the sailor had to keep his "friend" in locked cabin or they were sent to swimming school. M/s GELLAn laivakoira pentuna, joka otettiin mukaan joltain laiturilta. Kuvattu noin 1938. Ms GELLA's puppy, that was taken onboard from some quay. Around 1938. Fregatti Sylfidin kansi myrskyn jälkeen. Laivasika kuljeskelee vapaana odottaen joulua. The deck of the Sylfid after strormy night. Ship's pig still wanders free on deck waiting for the Christmas. Tuntematon alus 1930-luvulla. Unknwn ship in the 1930's. Kissoja ja koiria on ollut monella laivalla, mutta parkki Toivon miehistöllä oli vuonna 1913 lemmikkinään siili. There have been cats and dogs on many ships, but the crew of barque Toivo kept a hedgehog as their pet in 1913. Laivan viulistin yllätyskeikka. Nelimastoparkki Parma 1935. The violin player was called on duty aboard the fourmasted barque Parma in 1935. Moottorilaiva Gella (ex Delhi, Lindholmen 1925). Oikealla Olavi Raitio. Crossing the Equator 29th June 1940 aboard the Gella. Kuvan takana lukee "To you from me with love". At the back of photo is written: "To you from me with love" Lastin purkaus Port Sudanissa 1938. Discharging cargo in Port Sudan in 1938. Lastia puretaan Port Sudanissa 1938. Discharging cargo at Port Sudan in 1938. Kööpenhaminan Nyhavn 1960-luvulla. Nyhavn (Copenhagen) in 1960's. Jokaisen merimiehen oli saatava ikuistettua itsensä "zulun" vetämissä vaunuissa Etelä-Afrikassa. Evey sailor wanted to have himself photograped with "zulu-carriage" in South-Africa. Nordström -varustamon ss Margareta lastaamassa todennäköisesti Bizertassa (Tunisia) 1930-luvun lopulla. Steamship Margareta (Nordström Shipping Company) loading in Bizerta (Tunis) in the late 1930's. Haiti 1928. Vieraita laivalla Fort Libertyssä Haitilla vuonna 1928. Visitors on board at Fort Liberty (Haiti) in 1928. Ruth Nurminen lastaa riisiä Burmassa Moulmeinin satamassa 1958. S/s Ruth Nurminen loading rice at Moulmein Roads (Burma) in 1958. Alkuperäinen kuvateksti: "varmoja työkoneita Moulmeinin sahalla 1958". Original note: "reliable engines at Moulmein Saw Works in 1958". Shwe Dagon pagodan edessä. Vasemmalta Matti Lappalainen, tohtori Kukkamäki, Rannikko, Vikberg ja Rytkölä. Rangoon 16.3.1958. Outside the Shwe Dagon pagoda. From left Matti Lappalainen, doctor Kukkamäki, Rannikko, Vikberg and Rytkölä. Rangoon 16th March 1958. Alkuperäinen kuvateksti: "kun on kuuma niin se enempi janottaa". Tuntematon alus. Original note: "when it is hot - you feel more thirsty". Unknown vessel. Alkuperäinen kuvateksti "piti näyttää miten lapiota käytetään". Tuntematon alus. Original note: "we had to demonstrate how to use a shovel". Unknown vessel. Laivan vartiomies Perinissä. Tuntematon alus. Ship's watchman at Perin. Unknown vessel. Vartiomies, perämies, kynäkauppias ja mehunmyyjä. Tuntematon alus. Watchman, ship's officer, penseller and soft-trink trader. Unknown vessel. Moottorilaiva Angra (Suomen Etelä-Amerikan Linja). Santa Cruz, Teneriffa 1955. Motorvessel Angra (Finland South-America Line) in 1955. Santa Cruz, Tenerife. Moottorilaiva Österbotten 1953 Persianlahdella. Puolimatruusi Jaakko Varimaa ja vinssimies Mahmud. Motorvessel Österbotten at the Persian Gulf in 1953. Ordinary Seaman Jaakko Varimaa and winchman named Mahmud. Sementtilastin purkausta Manaman redillä (Bahrain) 1953. Discharging cement at the Manama Roads (Bahrain) in 1953. Söderholmin saalis Manaman redillä 1953. Söderholm and his catch at the Manama Roads in 1953. Moottorialus Österbotten Port Saidissa Egyptissä 1953. Motorvessel Österbotten at Port Said (Egypt) in 1953. Moottorialus Aurora (Suomen Etelä-Amerikan Linja) lähdössä Rio de Janeirosta 1956. Motorvessel Aurora (Finland South-America Line) leaving from Rio de Janeiro in 1956. Alkuperäinen kuvateksti: " Lasti purettiin itse ja alkuasukkaat veivät sen proomuissa maihin". Lourenco Marques (nykyään Maputo, Mosambik) vuonna 1937. Nelimastoparkki Moshulu. Original note: " The crew discharged the cargo in to the barges and the natives took it ashore". Lourenco Marques (now Maputo, Mozambique) in 1937. Fourmasted barque Moshulu. Raumanmeri Oy:n ss Petäjäs Venetsiassa 1960-luvun alussa. Steamship Petäjäs (Raumanmeri Ltd) in Venice in early 1960's. "Petäjäs" is an island close to Rauma. Maissa Abidjanissa Norsunluurannikolla 1958. M/v Raimo-Ragnar. Shore leave at Abidjan (Cote d'Ivoire / Ivory Coast) in 1958. M/v Raimo-Ragnar. Maissa Takoradissa Ghanassa 1958. M/v Raimo-Ragnar. Shore leave at Takoradi (Ghana) in 1958. M/v Raimo-Ragnar. Maissa Taiwanilla 1955. Moottorisäiliöalus Wiiri (Suomen Tankkilaiva Oy - Wihuri). Ashore at Taiwan in 1955. Motortanker Wiiri. Kahvilasti Santoksesta. Loading coffee in Santos. Maissa Santoksessa 1956. Suomen Etelä-Amerikan Linjan (AL) ms Arica. Shore leave at Santos in 1956. Motorvessel Arica (Finland South-America Line). Merimiehen hautajaiset Australiassa 1930-luvulla. Nelimastoparkki Herzogin Cecilie. Sailor's funerals at Australia in 1930's. Fourmasted barque Herzogin Cecilie. Australia 1930-luvun lopulla. Hainpyytäjien saalis. Shark hunters and their catch in Australia in late 1930's. Satamamiehet ss Heraklesin ruumassa 1952. Tuntematon satama. Stevedores onboard ss Herakles in 1952. Unknown harbour. Kiertävä laivakauppias ss Heraklesilla 1953. Tuntematon satama. Local "business-man" onboard ss Herakles in 1953. Unknown harbour. Kiertävän laivakauppiaan (kali-kali-man) myymälä ss Heraklesin kannelle 1953. Tuntematon satama. The local trader's shop onboard ss Herakles in 1953. Unknown harbour. The sailors called the traders specially in Orient as "cali-cali-men". Sokerinlasti Santiagosta vuonna 1954. AL:n ss Herakles. Cargo of sugar from Santiago in 1954. Finland-South-America Lines's ss Herakles. Retki laivaveneellä Cap Verdellä 1954. Boat tour with ship's jig in Cape Verde in 1954. Höyrytroolari Syväri Petsamon Liinahamarin satamassa 1920-luvun lopulla. Steamtrawler Syväri in Liinahamari. The harbour was in Petsamo Area at the Arctic Ocean and was part of Finland 1920-1946. Höyrytroolari Syväri Petsamon Liinahamarin satamassa 1920-luvun lopulla. Kala on holkeri eli jäähai. Steamtrawler Syväri in Liinahamari. The harbour was in Petsamo Area at the Arctic Ocean and was part of Finland 1920-1946. The fish is Greenland Shark. Merenkulkuhallituksen tarkastus- ja yhteysalus ms Jäämeri (rakennettu1933) Liinahamarin satamassa. Inspection vessel ms Jäämeri in Liinahamari. The vessel was owned by the Finnish Board of Navigation. Höyrytroolari Syväri Petsamon Liinahamarin satamassa 1920-luvun lopulla. Steamtrawler Syväri in Liinahamari. The harbour was in Petsamo Area at the Arctic Ocean and was part of Finland 1920-1946. Merisotilaat Alexandriassa 18.6.1954. Ss Bore IX. Mariners on board the ss Bore IX in Alexandria 18th June 1954. Kaukoidän satamissa laivoille saapui usein pesijättäriä. Ss Bore IX Hong Kongissa 1954. The washing ladies were common sight in Far East harbours. Ss Bore IX in Hong Kong 1954. Satamamiesten tauko Colombossa 1954. Lounas koostuu tällä kertaa riisistä. The stevedores are having a break in Colombo in 1954. The lunch consists this time of rize. Alkuperäinen kuvateksti: "Satamamiehet toivat mukaan vaimot ja lapset. Original note:"Harbour workers took their wives and children with them. Lastinpurkamista käsin. Goa 1954. Discharging cargo with almost bare hands in Goa in 1954. Lastinpurkamista käsin. Goa 1954. Discharging cargo with almost bare hands in Goa in 1954. Vintturimies Recifessä 1955. S/s Bore IX. Winchman in Recife in 1955. S/s Bore IX. Alkuperäinen kuvateksti: "Lasti purettiin lapioilla". S/s Bore VII vuonna 1956. Original note: "The cargo was discharged with shovels". S7s Bore VII in 1956. Alkuperäinen kuvateksti: "Minä (Eero Mäkinen), Stalin ja Niilo Intouristin hotellin edessä". Batumi, Neuvostoliitto 1960. Moottoritankkilaiva Inga. Original note: " Me (Eero Mäkinen), Stalin and Niilo outside the Intourist hotel". Batumi, Soviet Union 1960. Motortanker Inga. Alkuperäinen kuvateksti: "Bonis 1972". Buenos Aires, ms Aurora. Original note: "Bonis 1972", Buenos Aires, ms Aurora. Alkuperäinen kuvateksti: "Päällystö 'joulunvietossa' Afrikassa, Port Natalissa 1905". Original note: "The Officers are 'spending Christmas' in Port Natal, Africa 1905". Alkuperäinen kuvateksti: "Per van Gerdten (jungmanni), Bror Sjöström (purjeenneuloja), Birger Granqvist (puolimatruusi), Lars Johansson (puolimatruusi), Niilo Blomqvist (matruusi), Gustav Eriksson (puolimatruusi), tuntematon (donkeyman). Saari Port Victorian edustalla. Nelimastoparkki Viking Australiassa 1939. Original note: "Per van Gerdten (deckboy), Bror Sjöström (sailmaker), Birger Granqvist (ordinary seaman), Lars Johansson (ordinary seaman), Niilo Blomqvist (able-bodied seaman), Gustav Eriksson (ordinary seaman), unkonwn (donkeyman). An Island outside Port Victoria. Fourmasted barque Viking in Australia in 1939. Alkuperäinen kuvateksti: "Banaanikuorma Hondurasista". Tuntematon alus ja satama. Original note: "Cargo of bananas from Honduras". Unknown vessel and harbour. Panaman kanavassa 1973, M/s Wihuri. Panama Canal 1973. M/v Wihuri. Merimiesten painotettu kielikurssi. Tuntematon maa ja satama. Sailor's watering hole. Unknown land and harbour. Maissa Honolulussa 1969. Vasemmalla donkeymies Urpo Asmi. Shore leave in Honolulu in 1969. Donkeyman Urpo Asmi on left. M/s Wihuri alittamassa Golden Gatea 1973. M/v Wihuri passing the Golden Gate in 1973. Panaman kanava 1973. Panama Canal in 1973. Helen Star Barin edessä, Filippiinit 1951. Helen in front of the Star Bar, Philippines 1951.Myrskyssä matkalla Australiasta Cape Horniin 1936 nelimastoparkki Parmalla. The 4-masted barque Parma in the roaring 40\'s bound for the Cape Horn in 1936...Moottorilaiva GELLA. Motorvessel GELLA.Dorado eli kultamakrilli on yksi harvoja vetouistimeen tarkkuvia kaloja. Matruusi Olavi Raitio Parmalla 1936. Dorado is one of the few fishes one can catch with spoonbait at high seas. AB Olavi Raitio has been lucky in 1936.Staagipurjeen nosto 4-mastoparkki Parmalla 1936. Hoisting staysail aboard 4-masted barque Parma in 1936.Nelimastoparkki Parma 1936. 4-masted barque Parma (ex. Arrow) in 1936.Vapaavahtien tyypillinen askartelutyö, oman laivan pienoismalli. Parma 1936. Typical off duty pastime- model of sailor’s own ship. Parma 1936.Yhteinen päätös - ei ajeta partaa ennen Eurooppaa... Parma 1936. It was together decided, that nobody will shave before arrival to Europe. Parma 1936.Jouluaatto moottorialus Gellan salongissa. Vasemmalla Olavi Raitio. Ilmeisesti vuonna 1939. The Christmas Eve aboard mv Gella. Olavi Raitio on left. Possibly in 1939.Valtameren parturiliike. Ms Gella (ex. Delhi, Lindholmen 1925). Noin 1940. The high seas barber shop of mv Gella (built as Delhi, Lindholmen 1925). Around 1940.Parman orkesteri noin 1936. The "orchestra" of the Parma around 1936.Merimies Taimi Huuskonen Kuopiosta fregatti Sylfidin ruorissa. Taimin kohtalo on kirjoitettu kuvaan. Fullrigger Sylfid. Original note: Taimi Huuskonen from Kuopio. Drowned at Biscay spring 1916.Höyrylaiva Usko. Alkuperäinen kuvateksti: "Valtonen aurinkokylvyssä". Steamship Usko. Original note: "Valtonen having sunbath".Kapteeni Vene (ent. Andersson) sunnuntai. Captain Vene on Sunday.Uskon kansimiehistö voitelemassa (rasvaamassa) vaijereita 1930-luvun lopulla. The deckcrew greasing wires. Staemer Osmo in late 1930's.Uskon konemestari. Engineer.Moottoritankkialus Wiima. Lastitankkien huuhtelu, vasemmalta Sundelin, Vinkko ja Rosberg. Motortanker Wiima. The cargotanks are being aired.M/t Wiima, sadepäivän jobi - valkovärin pesua 25.08.1951. M/t Wiima, typical rainy day job - the superstructure is "whitewashed" 25th August 1951.Apukoneella varustettu purjealus (maux) Elna Itämerellä 1952. Schooner (with auxiliary engine) Elna at the Baltic in 1952.Apukoneella varustettu purjealus (maux) Elna lastaamassa sahatavaraa Haminassa elokuussa 1952. Schooner (with auxiliary engine) Elna being loaded with sawn goods in Hamina (Finland) in September 1952.Alkuperäinen kuvateksti: "s/s Petsamo Pohjois-Atlantilla joulukuussa 1956". Original note: "s/s Petsamo at the North-Atlantic in December 1956".Alkuperäinen kuvateksti: "s/s Petsamo Pohjois-Atlantilla joulukuussa 1956". Original note: "s/s Petsamo at the North-Atlantic in December 1956".Merimies Passojan hautaus. Pekka Kinnarin kuvakokoelma. Alus tuntematon. The burial of seaman named Passoja. Pekka Kinnari collection.Pekka Kinnarin ottama valokuva Helsingin Katajanokalta vuonna 1963. Katajanokka harbour in Helsinki. Pekka Kinnari's photo from 1963.Tuntematon ruorimies. Pekka Kinnarin valokuva 1960-luvun alusta. Unknown wheelman. Pekka Kinnari's photo from the early 1960's.Höyrylaiva Wandan lämmittäjä. Pekka Kinnarin valokuva 1960-luvun alusta. Fireman (stoker) from the steamship Wanda. Pekka Kinnari's photo from the early 1960's.Höyrylaiva Wandan trimmari (kuljettaa lämmityshiilen varastosta eli koliboksista lämmittäjälle). Pekka Kinnarin valokuva. Coal trimmer carries coal from storage(box) to furnaces. Steamship Wanda. Pekka Kinnari's photo from the early 1960's.Höyrylaiva Ostrobotnian rasvari. Pekka Kinnarin valokuva 1960-luvun alusta The greaser from steamship Ostrobotnia. Pekka Kinnari's photo from the early 1960's.Pursimies opiskelemassa englantia. Merimies-Unionin pr-kuva 60-luvulta. Pekka Kinnari. The Bosum and his English lessons... The Finnish Seamen’s Union employed Pekka Kinnari to take pr-photos in early 60's.Matruusi. Tuntematon alus. Valokuva Pekka Kinnari. Able-bodied Seaman (AB). Unknown vessel. Photo by Pekka Kinnari.Kolmimastoinen kuunari "Oma" oli rakennettu Halifaxissa 1918. Threemasted schooner "Oma" was built in Halifax in 1918.Todennäköisesti ss Sigrid. Tuntematon merimies. Photo taken onboard the steamship Sigrid (probably). Unknown sailor.Höyrylaiva Margareta uppoaa 9.6.1940 saatuaan osuman U40:n torpedosta. Steamer Margareta sinking 9th June 1940 after being torpedoed by the U40.Höyrylaiva Margareta uppoaa 9.6.1940 saatuaan osuman saksalaisen U40:n torpedosta. Viisi merimiestä menetti henkensä. Steamer Margareta sinking 9th June 1940 after being torpedoed by the German U40. Five sailors lost their lives.Nelimastoparkki Parma Cape Hornin läheisyydessä. Fourmasted barque Parma rounding Cape Horn.Nelimastoparkki Parma Cape Hornin läheisyydessä. Fourmasted barque Parma rounding Cape Horn.Nelimastoparkki Parma Cape Hornin läheisyydessä. Fourmasted barque Parma rounding Cape Horn.Nelimastoparkki Parma Cape Hornin läheisyydessä. Albatrossi on saatu kiinni. Fourmasted barque Parma rounding Cape Horn. One albatross has been caugth.Nelimastoparkki Moshulu.Tuntematon merimies ja tyypillinen vapaavahtien harrastustyö. Fourmasted barque Moshulu. Unknown sailor and his typical handicraft.Fregatti Pampa (Rederi Ab Aura, Turku) vuonna 1920. Merimies "Lill-Nagu". Full-rigged ship Pampa. The sailor named "Lill-Nagu" photographed in 1920.Fregatti Pampa (Rederi Ab Aura, Turku) vuonna 1920. Alkuperäinen teksti: "Salonen ja Sundell suihkussa". Full-rigged ship Pampa. Original note: "Salonen and Sundell having a bath".Vasemmalta merimiehet Tulokas, Lindberg ja Samuelsson. Fregatti Sylfid 1922. From left: sailors Tulokas, Lindberg and Samuelsson. Fullrigger Sylfid in 1922.Merimies Lehtinen Pyhämaasta. Fregatti Sylfid 1922. Sailor Lehtinen from Pyhämaa. Fullrigger Sylfid in 1922.Tuntemattoman purjealuksen miehistöskanssi. Karl Sundellin valokuva 1920-luvun alusta. The Crew quarters from unknown sailing vessel at early 1920's. Karl Sundell's photo album.Kuunarilaiva Mozartin stuertti 1920-luvun loppupuolella. Karl Sundellin valokuva-albumi. The chief steward onboard the barquentine Mozart at the late 1920's.Joulu 1928 merellä. Kuunarilaiva Mozart. Christmas at sea in 1928. Barquentine Mozart.Kapteeni Kåhre parturissa merellä. Kuunarilaiva Mozart 1928. Captain Kåhre having a haircut at sea. Barquentine Mozart in 1928.Alkuperäinen kuvateksti: Trygge ja Peltonen, s/s Clio 1933. Original note: Trygge and Peltonen, s/s Clio 1933.Alkuperäinen kuvateksti: s/s Dione, päällikkö Karl Sundell 1951 - 1957. Original note: s/s Dione, captain Karl Sundell 1951-1957.Kuunarilaiva Saari (rakennettu Kustavissa 1891). Edessä merimies Antti Wene. Brigantine Saari (built in Kustavi 1891). Sailor Antti Wene.Kuunarilaiva Saari lähestymässä Suomen rannikkoa. Vasemmalla aluksen päällikkö Frans Edwin Wene tähystämässä jäälauttoja. Brigantine Saari approaching the coast of Finland. Captain Frans Edwin Wene (left) is keeping lookout for ice.M/s Rekolan (rakennettu Raumalla 1964) miehistömessi. The crew mess aboard the Rekola (built in Rauma 1964).Nelimastoparkki Moshulun (rakennettu 1904 Port Glasgow'ssa) tropiikkipurjeiden kiinnitys 1937. Edessä III-perämies Windqvist ja taustalla jungmanni Matti Lappalainen. The tropic sails are being hoisted in 1937 onboard the 4-masted barque Moshulu (built in Port Glasgow 1904). Third mate Winqvist (first) and deckboy Matti Lappalainen (second).Nelimastoparkki Moshulun tropiikkipurjeiden kiinnitys 1937. The tropic sails are being hoisted onboard the 4-masted barque Moshulu in 1937.Nelimastoparkki Moshulun purjeenneuloja John Sommarström vapaavahdissa 1937. Sailmaker John Sommarström off-duty onboard the 4-masted barque Moshulu in 1937.Alkuperäinen kuvateksti: Lundqvist, Hilbert, Syrenius, Grönman, Salmi, åberg, Vilen ja Niemelä. 8 p. marraskuuta 1937 "Linjalla" (Moshulussa). Original note: Lundqvist, Hilbert, Syrenius, Grönman, Salmi, åberg, Vilen and Niemelä on 8th November 1937 "at the Equator" (Moshulu).Alkuperäinen kuvateksti: "Capstan work". Vasemmalta: Terhenvuo, Granit, Suomalainen, Niemelä, Lundberg, Vilen, Lundqvist, tuntematon ja åberg. 9. kesäkuuta 1938 Cape Horn. Original note: "Capstan work". From left: Terhenvuo, Granit, Suomalainen, Niemelä, Lundberg, Vilen, Lundqvist, unknown and åberg on 9th June 1938 Cape Horn.Päällikkö Erkki Haula Tyyne-vaimoineen s/s Marja-Liisa Nurmisessa vuonna 1953. Captain Erkki Haula with his wife Tyyne having good time onboard the steamer Marja-Liisa Nurminen in 1953.Moottorilaiva Rekolan konemestarit Sipilä ja Lindqvist 1960-luvulla. The engineers Sipilä and Lindqvist on board m/s Rekola around mid 60's.Alkuperäinen kuvateksti: Hän haudataan 35 o16' P ja 69 o 34 L. Tuntematon höyryalus. Original note: He is buried 35 o16' N ja 69 o 34 W. Unknown steamship.Alkuperäinen kuvateksti: "Punaisen meren helteessä". Tuntematon alus. Original note: "Red Sea heat. Unknown vessel.Fregatti Glenard 1913. Full-rigger Glenard in 1913.Höyrylaiva Atlas 1954. Oikealla puolimatruusi Matti Pulli. Steamer Atlas in 1954. Ordinary seaman Matti Pulli at right.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Höyrylaiva Myllykosken messikalle. The messboy from steamer Myllykoski.Höyrylaiva Myllykosken messikalle. The messboy from steamer Myllykoski.Höyrylaiva Myllykoski - vapaavahti. Off-duty on board steamer Myllykoski.Alkuperäinen kuvateksti: Ahdin ja Jannen pyykkikeikka (m/s Finnstar). Original note: Ahti and Janne having their laundry-job (m/v Finnstar).Alkuperäinen kuvateksti: Timppa (kirvesmies) ja Söderholm vilvoittelevat merivesikylvyssä. Sementtilastissa Punaisella merellä. Raskas lasti painoi aluksen syvälle ja aallot huuhtelivat kantta (m/s österbotten 1953). Original note: Chippy (carpenter) and Söderholm cooling down in seawater bath. Cargo of cement at Red Sea. The heavy cargo increased ship's draught and the waves were washing over (m/v österbotten in 1953).Alkuperäinen kuvateksti: Kannelle rakennettiin merivesiallas. Se sai olla paikoillaan Bahrainille asti (m/s österbotten 1953). Original note: Sea-water swimming pool was built on hachcover, where it stayed until arrival to Bahrain (m/v österbotten in 1953).Höyrylaiva Uskon päällikkö Edwin Vene (istumassa) seuranaan konepäällikkö ja kolme matkustajaa. Captain Edwin Vene (seated) with Cheif Engineer and three passengers. Steamship Usko.Apukoneella varustettu purjealus (maux) Elna Itämerellä 1952. Kuvassa koneenhoitaja Imppu. Schooner (with auxiliary engine) Elna at the Baltic in 1952. Engineer Imppu in the middle.Höyrylaiva Wandan trimmari (kuljettaa lämmityshiilen varastosta eli koliboksista lämmittäjälle). Pekka Kinnarin valokuva. Coal trimmer carries coal from storage(box) to furnaces. Steamship Wanda. Pekka Kinnari's photo from the early 1960's.Höyrylaiva Margareta uppoaa 9.6.1940 saatuaan osuman saksalaisen U40:n torpedosta. Steamer Margareta sinking 9th June 1940 after being torpedoed by the German U40.Pyhämaasta kotoisin ollut Wikman ja Karl Sundell Raumalta poseeraavat Sylfidin kannella. Sailors Wikman and Sundell photographed on board the Sylfid.Merimiestaitoa 1950-luvulla. Höyryalus Dionen keulaan asettu painoa siten, että laivan oma miehistö voi korjata vaurioituneen potkurin. Seamanship in 1950's. The s/s Dione trimmed with heavy cargo on her head and the ships own crew can repair the damaged propeller.Alkuperäinen kuvateksti: Radiota kuuntelemassa Söderholm, koneoppilas ja Smole. Merirosvoradion suosituimmat kappaleet olivat "Uska Dara", "Johnny is the boy for me" ja "O mein papa" (m/s österbotten 1953). Original note: Soderholm, engine apprentice and Smole listening Pirate Radio Station. On top were "Uska Dara", "Johnny is the boy for me" ja "O mein papa" (m/s österbotten 1953).Joulunviettoa 1956, m/t Wirmassa. Christmas 1956, m/t Wirma. Fregatti / full-rigger Earl of Zetland (McMillan & Son, Dumbarton., 1875) Fregatti / full-rigger Earl of Zetland (McMillan & Son, Dumbarton., 1875) Haaksikkoutuneena 5.10.1905 Bornhomin rannassa matkalla Sundvall - Delagoa Bay. Miehistö pelastui, mutta alus menetettiin. Wrecked at Bornholm (Baltic) on voyage from Sundsvall to Delagoa Bay on 5th October 1905 with a cargo of timber. The vessel was total loss, but there were no casualties. Parkki Albion (A. Aanonsen, Arendal., 1895). Rederi Ab Albion (J.L.Enlund), Rauma. Myrskyvaurioiden jälkeen Lontoossa 1908. Barque Albion (A. Aanonsen, Arendal., 1895). Rederi Ab Albion (J.L.Enlund), Rauma. After storm damage in London 1908. Nelimastoparkki / 4-masted barque Glenbreck (R. Duncan & Co., Port Glasgow., 1890). Kadonnut 1901 miehistöineen matkalla South Shields - Valparaiso. Omistaja J.W. Söderlund, Rauma. Left South Shields with a cargo of coal for Valparaiso and disappeared at sea in 1901. Owner J.W.Söderlund, Rauma. Brigantiini Luvia (Verkkokari, Luvia 1890). Luvialaiset laivat kuuluivat Rauman alusrekisteriin. Brigantine Luvia (built at Verkkokari in 1890 at Luvia). All vessels from Luvia were registered in Rauma) Purjevene "Musta koira". Kyljen puhdistusta, puomilla Heikki Kivinen 1940-luvun lopussa. Cleaning starboard boottop of the cutter "Musta koira" (ie. Black Dog). Heikki Kivinen sitting on the boom. Eeva Vaahtoranta purjehtii vuonna 1925 Uudenkaupungin saaristossa. Eeva Vaahtoranta sails in the Uusikapunki archipelago in the year 1925. Reilan laivasto vuonna 1932. Veljekset Jarkko ja Eho Vaahtoranta. The Grand Fleet of Reila in 1932. Jarkko (left) and Eho Vaahtoranta. Moottorivene Pauhan ja ss Canopuksen kohtaaminen Krapin luona 1939. Oli vähällä mennä kiikarit mereen. Motoryacht Pauha and ss Canopus meet in the 1939. The binoculars were almost lost overboard. Moottorivene, sopu-teltta ja Seksmiilarin saaristo 1950-luvun alussa. Boat tours and camping in the archipelago (this picture from Seksmiilari) was very popular in 1950's. Vaahtorannan mummo ja Pauhan kajuutta 1930-luvulla. Auntie Vaahtoranta inside the cabin of the motor yacht "Pauha" in the 1930's. Kaljaasit olivat vielä ahkerasti liikenteessä 1950-luvulla. Alus kulkee moottorin avulla ja yksi purje on apuna. Tämä kuva on 30-luvun lopulta. Cargo schooners were still widely used in Finland in the 1950's. The vessel has motor running and one sail is hoisted. This picture is taken at the end of 1930s. Kesäisen pyhäpäivän viettoa 1920-luvun alkupuolella Uudenkaupungin saaristossa. Kuvassa K.E. Vaahtoranta, vaimo Kirsti Ida Isaksson ja heidän nuorin poikansa Teuvo. Taustalla raumalaisen Emil Engblomin -Kaskisten Empun- tekemä paatti. Summer day in the Uusikaupunki archipelago in the early 1920's. K.E. Vaahtoranta, his wife Kirsti Ida Isaksson and their youngest son Teuvo. A boat built by Emil Engblom at the background. Eho Vaahtoranta päätti 1925 Ainkarin kohdalla, että hänellä on nälkä. Isä onki tauon aikana. Eho Vaahtoranta decided that he is hungry at Ainkari in 1925. Father spent the pause angling. Eho Vaahtoranta (nojaa loistoon) viettämässä kesäpäivää Haurusten kalastajaloistolla isovanhempiensa, veljensä ja serkkutyttöjen kanssa vuonna 1939. Summer day at the Haurunen light in 1939. Emil Engblomin (Kaskisten Emppu) rakentama Uusikaupunkilainen paatti Vaahtorantojen rannassa 30-luvun alkupuolella. Aluksen rikiä oli madallettu ja paarlastina käytettiin ratakiskon pätkiä. Boat built by Emil Engblom in the early 1930s. Kesäreissussa vuonna 1939 Jungfruskärin vesillä. Eho Vaahtoranta ohjaa, velipoika kuivaa kasveja koulutehtävää varten ja oikeassa reunassa istuu sisar Leena. Summer trip at Jungfruskär in 1939. Eho Vaahtoranta steers and his little brother dries plants for a school assignment. Sister Leena sits on the right side. Onnistunut kalareissu vuonna 1943. A succesfull fishing trip in 1943. Naantalin reissulta vuonna 1952. Kuvassa Into Vaahtoranta, perällä vaimo Eeva ja tytär Leena. Vaahtorantojen kotiranta 1950-luvun puolivälissä. The seashore near the Vaahtoranta family's home in mid 1950s. Into Vaahtoranta leikkaa matonkuteita ja vaimo Eeva virkkaa lakanan pitsejä (Harmaaletto). Into Vaahtoranta making a carpet and his wife Eeva lace crocheting. Vohdensaaressa 1920-luvun lopulla. Eeva Vaahtoranta pesee pyykkiä, etualalla Eho Vaahtoranta. Vohdensaari in late 1920s. Eeva Vaahtoranta is doing the washing. Eho Vaahtoranta in the foreground. Vaahtorannan perhettä kesällä 1954 paluumatkalla Tukholmasta Raumalle. Kahdeksanmetriseen Pauhaan mahtui hyvin seitsemän aikuista ja yöt vietetiin Djurgårdenin laiturin päässä. Members of the Vaahtoranta family returning from Stockholm to Rauma in 1954. Vaahtorannan rannassa ongitaan säynäitä, mikä vaati sopivan rannan ja tuulen. Rannassa moottorivene Pauha. Ide angling at the summer cottage of the Vaahtoranta family. The motorboat at the front is Pauha. Jalmar Ahlstenin (Mustanperän Jallu) rakentama moottorivene Pauha suulissa Reilan salmen rannassa. Vasemmalla Jarkko Vaahtoranta. Motorboat Pauha built by Jalmar Ahlsten in a shed in Reila. Jarkko Vaahtoranta on the left side. Tuntematon alus. Unknown sailing vessel. Priki LOUISEn (rakennettu 1866) miehistöä vuonna 1913. Edessä kokki Frans Hyrsky pelasturengas kaulassa. Brig LOUISE (built in 1866 in UK). Part of the crew in 1913. Ship´s cook Frans Hyrsky holding the lifering. Kuunari EROS, rakennettu 1897 Kemiössä. Miehistö vuonna 1913. Schooner EROS, built 1897 in Kemiö (Finland). The crew photographed in 1913. Kuunari GUDRUN, rakennettu 1889 Arendalissa. Miehistökuva vuodelta 1912. Schooner GUDRUN, built 1889 in Arendal (Norway). The crew photographed in 1912. Kuunarilaiva ULJAS, rakennettu raumalla 1891. Miehistökuva 1920-luvun lopulta. Brigantine ULJAS, built 1891 in Rauma. Crew photo from the late 1920´s. Fregatti ALTAI, rakennettu Raumalla 1876. Miehistö kuvattuna vuonna 1899. Ship ALTAI, built 1876 in Rauma. The crew photographed in 1899. Kuunarilaiva DAPHNE, rakennettu 1895 Kemiössä. Miehistökuva vuodelta 1930. Brigantine DAPHNE, built 1895 in Kemiö (Finland). Crew photographed in 1930. Kuunarilaiva USKO, rakennettu 1890 Sipyyssä (Kiili). Miehistö kuvattuna 1910 -luvulla. Brigantine USKO, built 1890 in Sipyy (Finland). The crew photographed in 1910´s. Kuunari SAARI, rakennettu Kustavissa 1899. Kuva on 1910 -luvulta. Schooner SAARI, built 1899 in Kustavi (Finland). Crew photographed in 1910´s. Kuunarilaiva YXPILA, rakennettu Kokkolassa 1920. Miehistö kuvattuna 1930-luvun lopussa. Brigantine EXPILA, built 1920 in Kokkola (Finland). Crew photo from the late 30´s. Fregatti Sylfid noin 1906. Päällikkö Frans Nylundin poika tuli myöhemmn tunnetuksi elokuvamies Risto Orkona. Ship Sylfid (ex County of Clare), built in Southampton in 1884. Crew photo with master´s wife and son photographed around 1906. Fregatti Finland (ex. King Arthur), rakennettu 1887. Miehistö ja päävarustaja Fredrik Lehtinen (portailla) kuvattuna vuonna 1900. Ship Finland (ex King Arthur), built in Dundee 1887. Crew and shipowner Fredrik Lehtinen photographed in 1900. Kuunari SAARI, rakennettu 1891. Pelastusrenkaan takana aluksen päällikkö Frans Edwin Vene. Schooner SAARI, built in 1891. Captain Frans Edwin Vene with the lifering. Tuntematon miehistö. Oikeassa reunassa hattu kädessä raumalainen merimies Isak Andsten 7.6.1854-22.11.1898. Haudattu Tyyneenmereen. Unknown crew. Sailor Isak Andsten (1854-1898) on right with a hat in his hand. He died in an accident and was buried into the Pacific Ocean. Fregatti / fullrigger HARBINGER (Robert Steele & Co., Greenock.,1876). Adelaide 1903. Päällikkö Paavo Renfors ja vaimonsa Mimmi. Hänen oikella puolella yliperämies Frans Edwin Vene. Captain Paavo Renfors with his wife Mimmi and Chief Officer Frans Edwin Vene on her right. Kolmimastokuunari / 3-masted schooner LINDEN (Ytternäs, Jomala.,1920). Randers 1941. Alkuperäinen kuvateksti: perämies Urho Viljanen, päällikkö Erikson, konsti Vingsten, junkki, kirvesmies Matti Lappalainen, kaksi Eriksonin poikaa ja kokki. Lappalainen on nykyään Rauman viimeinen Kaphoornari eli mies, joka on kiertänyt Cap Hornin purjelaivalla. The last Cap Hornier of Rauma, captain Matti Lappalainen in the middle. He sailed in 1941 as ship´s carpenter. Fregatti / fullrigger GLENARD (A. Rodger & Co., Port Glasgow., 1893). Miehistökuva merellä 1913 Cap Hornin läheisyydessä. The crew photographed in the vicinity of Cape Horn in 1913. Fregatti / fullrigger WINEFRED ( G. Cram & Co., Chester., 1855). Ensimmäinen Suomeen rekisteröity rautalaiva Omistaja J.W. Söderlund osti Raumalle 1894. She was Finland´s first iron ship in 184. Owner J.W.Söderlund, Rauma. Kuunarilaiva / barquentine ULJAS (Pinokari Shipyard, Rauma 1891). Kolmimastoparkki / 3-masted barque FAVELL (Charles Hill & Sons, Bristol 1895). Ostettu Raumalle 1897 (J.W.Söderlund). Tuli myöhemmin tunnetuksi koululaivana. Romutettu 1934. Registered in Rauma 1897 (J.W.Söderlund). Later famous as schoolship. Broken up in 1934. Kolmimastoparkki / 3-masted barque FAHRWOHL (Russell & Co., Port Glasgow., 1892). Fregatti / fullrigger WINEFRED (G. Cram & Co., Chester., 1855). Aluksen päällikkö Wilhelm Fagerholm vaimoineen kuvattu Hobartissa Australiassa 1897. Captain Wilhelm Fagerholm with his wife photographed in Hobart (Australia) in 1897. Fregatti / fullrigger GLENARD (A. Rodger & Co., Port Glasgow., 1893). Puutavaran lastaus perän kautta Columbia Riverillä (Oregon). Loading lumber at Columbia River (Oregon). Fregatti / fullrigger GLENARD (A. Rodger & Co., Port Glasgow., 1893). Fregatti / fullrigger GLENARD (A. Rodger & Co., Port Glasgow., 1893). 4-mastoparkki / 4-masted barque FENNIA (Workman, Clark & Co., Belfast., 1892) Höyrylaiva / steamer USKO ex Nivaa (American Shipbuilding Company, Cleveland., 1918. Fregatti / fullrigger HOPPET ex. County of the Thistle (T. Royden & Son, Liverpool., 1878) 3-mastoparkki / 3-masted barque VEGA (Emanuel Urnberg, Rauma., 1880). Upotettu tykkitulella 13.3.1917 Irlannin merellä. German submarine U 62 sank vessel with gunfire on 13th March 1917. 4-mastoparkki / 4-masted barque FENNIA ex Champigny (Soc. Anon. Des Forges & Chantiers de la Mediterranée, Nantes 1902). Miehistökuva hiililastin (ruumajobi) jälkeen. Crew after cargo of coal. 4-mastoparkki / 4-masted barque FENNIA ex Champigny (Soc. Anon. Des Forges & Chantiers de la Mediterranée, Nantes 1902). Tuntematon alus / unknown vessel. Tuntematon alus / unknown vessel. Keskellä istumassa Enok Fagerström (in the middle). Kuunarilaiva / barquentine LOTUS (Laisberg Shipyard, Saaremaa - ösel., 1894). Höyrylaiva / steamer KALEVA (Burrell & Son, Dumbarton., 1883). Omistaja / owner John Nurminen, Rauma. Päällikkö/ Captain Enok Fagerström. Kuunari / schooner AVIO (Ruokorauman varvi, Rymättylä., 1874). Haaksikkoutui 16.11.1908 Rauman Riskonpöllän luona. Pelastuneet menivät valokuvaajalle. Wrecked on 16th November 1908 outside Rauma. The survivors went to local photographer. Moottorisäiliöalus "Wiima" (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, 1932) Suomen Tankkilaiva Oy 1951-1958. Motortanker "Wiima" (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, 1932) Suomen Tankkilaiva Oy 1951-1958. Ms Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway 1959. Mv Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway (Welland Canal) in 1959. Ms Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway 1959. Mv Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway (Welland Canal) in 1959. Moottorisäiliöalus "Wiima" (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, 1932) Suomen Tankkilaiva Oy 1951-1958. Motortanker "Wiima" (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, 1932) Suomen Tankkilaiva Oy 1951-1958. Moottorisäiliöalus "Wiima" (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, 1932) Suomen Tankkilaiva Oy 1951-1958. Motortanker "Wiima" (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, 1932) Suomen Tankkilaiva Oy 1951-1958. Ms Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway 1959. Mv Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway (Welland Canal) in 1959. Ms Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway 1959. Mv Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway (Welland Canal) in 1959. Ms Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway 1959. Mv Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway (Welland Canal) in 1959. Ms Kaarina. Merimatka Wismar - Kotka. Jäätymisilmiö aluksen kansirakenteisiin 1960. Mv Kaarina. From Wismar for Kotka. Heavy icing on ship's superstructure in 1960. Ms Kaarina. Merimatka Wismar - Kotka. Jäätymisilmiö aluksen kansirakenteisiin 1960. Mv Kaarina. From Wismar for Kotka. Heavy icing on ship's superstructure in 1960. Helsingin Katajanokka 1971. Moottorialus Furuholm (Oskarshamn 1948). Katajanokka harbour in Helsinki 1971. Motorship Furuholm (Oskarshamn 1948). Höyryalus Bore XI (McMillan, Dumbarton 1910) Turun satamassa 1950-luvun alussa. Steamship Bore XI (McMillan, Dumbarton 1910) in Turku harbour early 1950's. Moottorialus Atalaya (Scheepswerf Vuijk 1953) Raumalla 1963. Motorship Atalaya (Scheepswerf Vuijk 1953) at Rauma in 1963. Suojan laituri (Rauma) 1960-luvulla. Suoja Harbour (Rauma) in 1960`s. Suojan laiturin laivat olivat yleensä pieniä saksalaisia ja hollantilaisia, jotka lastasivat puutavaraa. Kuva on 1960-luvulta. Small German and Dutch vessels were common visitors in Suoja harbour (Rauma) in 1960's. All loaded timber for Continental Europe. Jäätyminen aluksen kansirakenteisiin on vaarallinen ilmiö, joka voi kaataa laivan. Miehistölle se tietää kovaa työtä, koska jää on ennen lastausta hakattava irti. Icing is on ship's superstructure and hull is dangerous phenomenon, because it can danger ship's stability. For the crew it means hard work, because it must be removed before the loading can start. Moottorikuunari Helenan ex Dronning Thyra (J.Kofoed, 1920) vinssimies 1960-luvun lopulla. The winchman onboard the maux Helena ex Dronning Thyra (J.Kofoed, 1920) at the late 1960's. Ruotsalainen turret-tyypin ss Vindö (Doxford, 1909) purkamassa hiiltä Raumalla 1950-luvun alussa. Swedish turret-steamer Vindö (Doxford, 1909) discharging coal at Rauma in the early 1950's. Höyrylaiva USKO ex War Oak (American Ship Building Co., Cleveland, Ohio 1917), omistaja "Höyrylaiva Osakeyhtiö Usko" (T:mi John Nurminen /Jalmari Penttilä). Raumalaisessa omistuksessa 1933-1939 Steamship USKO ex War Oak (American Ship Building Co., Cleveland, Ohio 1917), owner Steamship Company Usko. Registered in Rauma 1933-1939.&; Höyrylaiva USKO ex War Oak (American Ship Building Co., Cleveland, Ohio 1917), omistaja "Höyrylaiva Osakeyhtiö Usko" (T:mi John Nurminen /Jalmari Penttilä). Raumalaisessa omistuksessa 1933-1939 Steamship USKO ex War Oak (American Ship Building Co., Cleveland, Ohio 1917), owner Steamship Company Usko. Registered in Rauma 1933-1939.&; Höyrylaiva USKO ex War Oak (American Ship Building Co., Cleveland, Ohio 1917), omistaja "Höyrylaiva Osakeyhtiö Usko" (T:mi John Nurminen /Jalmari Penttilä). Raumalaisessa omistuksessa 1933-1939 Steamship USKO ex War Oak (American Ship Building Co., Cleveland, Ohio 1917), owner Steamship Company Usko. Registered in Rauma 1933-1939.&; Moottorialus Finnsailor (De Merwede 1953) Hangon satamassa talvena 1958. Motorship Finnsailor (De Merwede 1953) loading in Hanko 1958. Rauman satama 1959. Taustalla ms Finnpulp (Jan Smit 1953). Rauma harbour in 1959. Motorship Finnpulp (Jan Smit 1953) and tug Perämeri. Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön ss Virgo (Fevigs, 1906) vuonna 1933. Ss Virgo (Fevigs, 1906). Owner Finland Steamship Company photographed in 1933. Suomalainen mukavuuslippulaiva Oddvar II ex. Citta di Legge (Collingwood, 1918). Omistaja norjalainen C. Trondsen. Finnish FoC ship Oddvar II ex. Citta di Legge (Collingwood, 1918). Owner Norwegian C. Trondsen. Suomalainen mukavuuslippulaiva Oddvar II ex. Citta di Legge (Collingwood, 1918). Omistaja norjalainen C. Trondsen. Finnish FoC ship Oddvar II ex. Citta di Legge (Collingwood, 1918). Owner Norwegian C. Trondsen. Ms Rekola (Wärtsilä, 1964) myrskyssä Pohjanmerellä 1970. Mv Rekola (Wärtsilä, 1964) struggling in storm at North Sea in 1970. Rauman satama 1950-luvun alkuvuosina. Taustalla ss Aina Maria Nurminen (McMillan, 1912). Rauma harbour at the early 1950's. The Aina Maria Nurminen (McMillan, 1912) at the background. Höyrylaiva Aina Maria Nurminen (McMillan, 1912) telakassa. Alus ajoi miinaan Kielin lahdella 1954. Miehistö pelastui. Steamer Aina Maria Nurminen (McMillan, 1912) in drydock. She was mined at the Kiel Roads in 1954. There were no casualties. Höyryalus EQUATOR (William Gray, West Hartlepool - 1911). Suomen Etelä-Amerikan Linja. Steamer EQUATOR (William Gray, West Hartlepool - 1911). Finland South-America Line. Anglo-Algerian S.S.Co (1896) Ltd (Strick), Swansea 1913 NINIVE - 1921 SHAHRISTAN - 1934 ATLANTA - 1939 EQUATOR - 1952 ARATOR - 1953 TRAMONTANA - 1956 IRINI (romutettu / broken up 1959) Taustalla Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön FINLANDIA (Wärtsilä 1946). The FINLANDIA (Finland Steamship Company), built by Wärtsilä in 1946. 1967 CARELIA - 1968 ELIANA - 1972 LEONI. Romutettu / broken up in Izmir 1975. Matkustaja-autolautta VIKING ex. Dinard (Dennys 1924). Passenger "carferry" VIKING ex. Dinard (Dennys 1924). Suomalainen ms Svanö ex Fryken (Aalborg, 1938) Pekka Kinnarin kuvaamana Turussa 1938. Alus on nykyääm museolaivana Göteborgin merimuseossa. Finnish motorship Svanö (Aalborg, 1938) photographed in Turku 1968. She now preserved as museum ship in Gothenburg (Sweden) since 1986. Sillilaiva SAUKKO ( Deschimag Seebeck,1930) kuvattuna Rymättylässä 1960-luvun lopulla. Herring-fisher Saukko ("Otter") photographed in Rymättylä at the late 1960's. 1940 WBS.3 - 1942 V.5717 - 1945 FRITZ HOMANN - 1955 SAUKKO. Purettu 1976 ja lopullisesti romutettu 1985. Dismantled 1976 and finally broken up in 1985. Polar Linjan (Antti Lempiäinen) ms Polar (Burmeister & Wain, 1930)&; kuvattuna Rauma-Repolan allastelakassa keväällä 1966. Laiva liikennöi välillä Rauma-Gävle kesät 1966 ja 1967. Polar Line's (Antti Lempiäinen) flagship ms Polar (Burmeister & Wain, 1930)&; photographed in Rauma-Repola drydock in 1966. She was engaged in Rauma-Gävle run during summer seasons 1966 and 1967. Tilaaja DFDS, liikennöi&; Kööpenhaminan ja Saksan Itämeren satamien välillä. Ordered by DFDS and sailed mainly between Copenhagen and Germany Baltic harbours. 1930 VISTULA - 1944 WURZBURG - 1945 VISTULA - 1966 POLAR - 1968 STELLA POLAR. Romutettu / Broken up 1969. Höyryalus Pirkko Nurminen (Burntisland, 1938) kuvattuna Raumalla talvella 1965. Steamer Pirkko Nurminen (Burntisland, 1938) photographed in Rauma 1965. 1938 MATTHEW FLINDERS - 1956 PIRKKO NURMINEN - 1967 RAUMA (rekisteröity /registered Panama). Romutettu / broken up Cartagena 1971. Merivienti Oy:n ss KALLE (Great Lakes Engineering Works, 1919) lähdössä ulos Raumalta 1950 -luvun alussa. Steamer KALLE (Great Lakes Engineering Works, 1919) leaving Rauma at the early 1950's. Owner Merivienti Ltd, Helsinki. 1922 MAKENA - 1946 NADA - 1947 KALLE - 1957 SARONIKOS. Romutettu /broken up Keratsini 1960. Pekka Kinnarin valokuva Kotkan kantasatamasta 1960-luvulta. Kuusi FÅA:n "tervakeulaa". Kotka Central Harbour photographed in 1960's by Pekka Kinnari. Sailors used to call these Finland Steamship Company vessels as "tar-noses". Ms Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway 1959. Mv Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway (Welland Canal) in 1959. Moottorialus Bore VIII (Swan-Hunter, Wallsend 1924) mäntähaveri ekvaattorilla 1954. Motorship Bore VIII (Swan-Hunter, Wallsend 1924). Damaged piston is changed at the Equator in 1954. Suomalainen mukavuuslippulaiva ss Sigrid ex Lucy (Gray, 1909). Omistaja norjalainen Nordenfjeldske Steamship Company. Suomi oli 1930-luvulla Skandinavian mukavuuslippumaa. Finish flag of convenience ship ss Sigrid ex Lucy (Gray, 1909). Owner Norwegian Nordenfjeldske Steamship Company. Finland was Scandinavian FoC country in 1930's Turkulainen höyrylaiva NIDARHOLM (Thornycroft, 1920) on purkanut propsilastinsa Velsenissä Hollannissa 1960-luvun alussa. Steamer NIDARHOLM (Thornycroft, 1920) has discharged cargo of props in Velsen (Netherlands) at the early 1960's. Loviisalainen moottorilaiva RAIMO-RAGNAR ( De Biesbosch, 1955) kuvattuna vuonna 1958. Motorship RAIMO-RAGNAR ( De Biesbosch, 1955) photographed in 1958. Owner Rederi Ab Nordström, Lovisa. 1959 FINNSTAR - 1973 MALDIVE STAR. Romutettu / broken up 1984 Gadani Beach, Pakistan. Antti Wihurin varustamon tt WIIRI (Sun SB, 1921)kuvattuna talvella 1956. Turbinetanker WIIRI (Sun SB, 1921) photographed in winter 1956. Owner Antti Wihuri. SAMUEL L. FULLER - WIIRI 1947. Romutettu / broken up 1958 Taalintehdas. Seppinen & Kemppi Oy:n ss JAN (Scott & Co, 1893): laiva oli rekisteröity Raumalle 1940 - 1952. Steamer JAN (Scott & Co, 1893), owner Seppinen & Kemppi. She was registered in Rauma between 1940 - 1952. GLENPARK - 1904 CITO - 1927 JAN. Romutettu / broken up 1953&; Hendrik Ido Ambacht. Seppinen & Kemppi Oy:n ss JAN (Scott & Co, 1893): laiva oli rekisteröity Raumalle 1940 - 1952. Steamer JAN (Scott & Co, 1893), owner Seppinen & Kemppi. She was registered in Rauma between 1940 - 1952. GLENPARK - 1904 CITO - 1927 JAN. Romutettu / broken up 1953&; Hendrik Ido Ambacht. John Nurmisen varustamon ss Inkeri Nurminen (Thompson, J.L., 1939) Djakartassa vuonna 1955. Steamer ss Inkeri Nurminen (Thompson, J.L., 1939) discharging in Djakarta in 1955. Owner John Nurminen, Helsinki. ARGYLL - 1940 ST. HENRI - 1943 ARGYLL - 1954 INKERI NURMINEN - 1967 SOMERI: Romutettu / broken up Brodospas 1971. Ahvenanmaalainen ss Aagot (William Gray, 1906). Steamer Aagot (William Gray, 1906). AAGOT - 1941 POTOMAC - 1947 AAGOT - 1954 GUNNY. Romutettu / broken up 1964 Bruges. Raumanmeri Oy:n ss PETäJäS (Trondhjems, 1934). Steamer PETäJäS (Trondhjems, 1934). Owner Raumanmeri Ltd, Rauma. DUX - 1955 SITONA - 1960 PETäJäS. Romutettu / broken up 1967 Taalintehdas. Rauman redillä talvella 1964. Höyrylaivat PELEUS (Shanghai Dock, 1919) ja ELISE SCHAUMAN (Oskarshamns, 1950) sekä puolainen moottorialus. Rauma Roads in winter 1964. Steamers PELEUS (Shanghai Dock, 1919) and ELISE SCHAUMAN (Oskarshamns, 1950) and Polish motorvessel. Turkulainen liberty-tyypin ss SUSAN PAULIN (Permanente Steel, 1943). Omistaja Paulins Rederi. Liberty ship ss SUSAN PAULIN (Permanente Steel 1943). Owner Paulins Rederi, Turku. EMILE BERLINER - 1947 FROSTVIK - 1950 ARNETA - 1963 SUSAN PAULIN - 1965 KYRA. Romutettu / broken up 1969 Bilbao. Rauman satama 1957. Höyrylaivat ANNA (Nylands, 1897) ja ATLAS (Swan Hunter Wigham Richardson, 1929). Rauma harbour in 1957. Steamers ANNA (Nylands, 1897) and ATLAS (Swan Hunter Wigham Richardson, 1929). Raumanmeri Oy:n ss LONSI (Bergens Mekaniska Verksted, 1947). Steamer LONSI (Bergens Mekaniska Verksted, 1947). Owner Raumanmeri Ltd. BREIDABLIK - 1956 ANSIO - 1963 LONSI. Romutettu / broken up Bremerhaven 1967. Raumanmeri Oy:n HAKUNI (Neptun AG, 1927). Rekisteröity Raumalle 1959 - 1966. Steamer HAKUNI (Neptun AG, 1927). Owner Raumanmeri Ltd. ERNST BROCKELMANN - 1945 EMPIRE CONCESSION - 1947 BRAZEN HEAD - 1950 ENSO - 1959 HAKUNI - 1966 ISLA DEL REY. Romutettu / broken up 1966 Alicante. Laiva Oy Otava Ab:n (John Nurminen) ss KALEVA (Burrell & Son, 1883). Rekisteröity Raumalle 1916-1924. Steamer KALEVA (Burrell & Son, 1883). Registered in Rauma 1916-1924. STRATHNESS - 1889 ONYX - 1912 EESTIMAA - 1916 KALEVA. Ajoi miinaan / mined 1943 Langeland. Höyrylaivat AXEL (Howaldtswerke, 1904) ja ANNA (Nylands Nylands Verksted, 1897). Steamers AXEL (Howaldtswerke, 1904) and ANNA (Nylands Nylands Verksted, 1897). Moottorisäiliöalus PRESTO (Verolme, 1959) kuvattuna 1966. Motortanker PRESTO (Verolme, 1959) photographed in 1966. PRESTO - 1978 MONT-ALBAN - 1982 ALBANO - 1982 MONT-ALBAN. Romutettu / broken up 1985 San Esteban de Pravia. Paulin - varustamon ss AUGUSTA PAULIN (Cammell Laird, 1941). Steamer AUGUSTA PAULIN (Cammell Laird, 1941). EMPIRE FLAME - 1945 DUNKERY BEACON - 1955 RISSA - 1961 AUGUSTA PAULIN. Romutettu / broken up 1969 Shanghai. Loviisalainen moottorisäiliöalus INGA (Kockums, 1942) kuvattuna 1967. Motortanker INGA (Kockums, 1942) photographed in 1967. Owner Ragnar Nordström, Lovisa. KONGSSTEIN - 1955 INGA - 1968 SPYROS II - 1970 PETROLA IV. Romutettu / broken up 1976 Castellon. Jalmar Penttilän (John Nurminen T:mi) ss USKO ( American Ship Building, Cleveland 1918). Rekisteröity Raumalle 1933 - 1939. Steamer USKO ( American Ship Building, Cleveland 1918). Owner Jalmar Penttilä (John Nurminen T:mi). Registered in Rauma 1933 - 1939. WAR OAK - 1918 LAKE OTISCO - 1923 FLOREAL - 1929 NIVAA - 1933 USKO - 1939 MEERO. Torpedoitu / torpedoed 2.9.1941 Koivisto. Werner Hacklinin ss OTTO H (Flensburger, 1897) Rauma-Repolan allastelakassa keväällä 1948. Steamer OTTO H (Flensburger, 1897) drydocked in Rauma in 1948. Owner Werner Hacklin, Pori. TERTIA - 1921 SPROGO - 1922 GOSLAR - 1926 HELGA FERDINAND - 1931 OTTO H. Romutettu / broken up 1952 Savona. Ahvenanmaalaiset CHANT -sisaralukset SANNY (Goole SB, 1944) ja HELNY (Furness, 1944) Rauma-Repolan allastelakassa 1948. Motortankers SANNY (Goole SB, 1944) ja HELNY (Furness, 1944) drydocked in Rauma 1948. Both were CHANT-sisterships. CHANT 23 - 1946 SANNY - 1954 NECATI PEHLIVAN II (Haaksirikkoutunut / wrecked LÅgskar 26.9.1954). CHANT 59 - 1946 HELNY - 1954 MARIA ROSA. Romutettu / broken up 1965 Barcelona. Antti Wihurin moottorisäiliöalus PENSA (Jan Smit, Alblasserdam 1954). Romutettu 1976 Bilbaossa. Motortanker PENSA (Jan Smit, Alblasserdam 1954). Owner Antti Wihuri. Broken up 1976 in Bilbao. Amerikanlinjan ms FINNTRADER (De Hoop, 1951) lastaa Raumalla 1960-luvulla. Motorship ms FINNTRADER (De Hoop, 1951) loading for USA in Rauma. Photographed in 1960's. FINNTRADER - 1970 TRITON AMBASSADOR -19 73 SOVEREIGN SAPPHIRE - 1975 PYGMALION JUPITER - 1976 EQUUS - 1978 PUERTO DE VITA. Romutettu / broken up 1988 Mamonal. Ms VAASA LEADER (Oskarshamns, 1962) kuvattuna Rotterdamissa 1973. Mv VAASA LEADER (Oskarshamns, 1962) photographed 1973 in Rotterdam. VAASA LEADER - 1973 CONG HUA. Romutettu / broken up 1988 Sitalpur. Antti Wihurin WINHA ( Hawthorn Leslie, 1904) kuvattuna 1938. Steamer WINHA ( Hawthorn Leslie, 1904) photographed in 1938. Owner Antti Wihuri. ATLANTIC - 1935 WINHA. Upotettu Normandian maininnousussa 9.6.1944. Scuttled in Normandy 11th June 1944. Etelä-Amerikan Linjan ms AURORA (Crichton Vulcan, 1938) Ekvaattorilla 1960. Reefer ms AURORA (Crichton Vulcan, 1938) photographed at the Equator in 1960. Owner Finland South-America Line. AURORA - 1942 ROSEMONT - 1947 AURORA - 1965 IOANNIS. Romutettu / broken up 1971 Shanghai. Etelä-Amerikan Linjan ms AURORA (Crichton Vulcan, 1938) Ekvaattorilla 1960. Reefer ms AURORA (Crichton Vulcan, 1938) photographed at the Equator in 1960. Owner Finland South-America Line. AURORA - 1942 ROSEMONT - 1947 AURORA - 1965 IOANNIS. Romutettu / broken up 1971 Shanghai. Rauman satama kevättalvella 1915. Edessä porilainen ss BIRGIT, jonka saksalainen sukellusvene U10 torpedoi 6.11.1915. Miehistö pelastui. Rauma harbour early spring in 1915. Steamer BIRGIT was torpedoed 6th November 1915 by German submarine U10. There we&; no casualties. Merikapteeni Victor Albert Henriksson (1869-1949) oli innokas valokuvauksen harrastaja ja otti nämä ainutlaatuiset valokuvat merellä purjehtiessaan päällikkönä seuraavissa raumalaisissa fregateissa: Captain Victor Albert Henriksson (1869-1949) was keen photographer and took these unique photos at sea when he was commanding the following full-riggers: Imperator Alexander II (ex. Grassendale 1882) 1899 - 1904 ja/and 1905 - 1907 Sylfid (ex. County of Clare) 1911 - 1918 ×SuljeKäännä