KuvatKaikkiKortitEläimetKaukomaatElämäPurjelaivatVeneilyMiehistöKonelaivatHenrikssonMyrskyssä matkalla Australiasta Cape Horniin 1936 nelimastoparkki Parmalla. The 4-masted barque Parma in the roaring 40\'s bound for the Cape Horn in 1936...Moottorilaiva GELLA. Motorvessel GELLA.Dorado eli kultamakrilli on yksi harvoja vetouistimeen tarkkuvia kaloja. Matruusi Olavi Raitio Parmalla 1936. Dorado is one of the few fishes one can catch with spoonbait at high seas. AB Olavi Raitio has been lucky in 1936.Staagipurjeen nosto 4-mastoparkki Parmalla 1936. Hoisting staysail aboard 4-masted barque Parma in 1936.Nelimastoparkki Parma 1936. 4-masted barque Parma (ex. Arrow) in 1936.Vapaavahtien tyypillinen askartelutyö, oman laivan pienoismalli. Parma 1936. Typical off duty pastime- model of sailor’s own ship. Parma 1936.Yhteinen päätös - ei ajeta partaa ennen Eurooppaa... Parma 1936. It was together decided, that nobody will shave before arrival to Europe. Parma 1936.Jouluaatto moottorialus Gellan salongissa. Vasemmalla Olavi Raitio. Ilmeisesti vuonna 1939. The Christmas Eve aboard mv Gella. Olavi Raitio on left. Possibly in 1939.Valtameren parturiliike. Ms Gella (ex. Delhi, Lindholmen 1925). Noin 1940. The high seas barber shop of mv Gella (built as Delhi, Lindholmen 1925). Around 1940.Parman orkesteri noin 1936. The "orchestra" of the Parma around 1936.Merimies Taimi Huuskonen Kuopiosta fregatti Sylfidin ruorissa. Taimin kohtalo on kirjoitettu kuvaan. Fullrigger Sylfid. Original note: Taimi Huuskonen from Kuopio. Drowned at Biscay spring 1916.Höyrylaiva Usko. Alkuperäinen kuvateksti: "Valtonen aurinkokylvyssä". Steamship Usko. Original note: "Valtonen having sunbath".Kapteeni Vene (ent. Andersson) sunnuntai. Captain Vene on Sunday.Uskon kansimiehistö voitelemassa (rasvaamassa) vaijereita 1930-luvun lopulla. The deckcrew greasing wires. Staemer Osmo in late 1930's.Uskon konemestari. Engineer.Moottoritankkialus Wiima. Lastitankkien huuhtelu, vasemmalta Sundelin, Vinkko ja Rosberg. Motortanker Wiima. The cargotanks are being aired.M/t Wiima, sadepäivän jobi - valkovärin pesua 25.08.1951. M/t Wiima, typical rainy day job - the superstructure is "whitewashed" 25th August 1951.Apukoneella varustettu purjealus (maux) Elna Itämerellä 1952. Schooner (with auxiliary engine) Elna at the Baltic in 1952.Apukoneella varustettu purjealus (maux) Elna lastaamassa sahatavaraa Haminassa elokuussa 1952. Schooner (with auxiliary engine) Elna being loaded with sawn goods in Hamina (Finland) in September 1952.Alkuperäinen kuvateksti: "s/s Petsamo Pohjois-Atlantilla joulukuussa 1956". Original note: "s/s Petsamo at the North-Atlantic in December 1956".Alkuperäinen kuvateksti: "s/s Petsamo Pohjois-Atlantilla joulukuussa 1956". Original note: "s/s Petsamo at the North-Atlantic in December 1956".Merimies Passojan hautaus. Pekka Kinnarin kuvakokoelma. Alus tuntematon. The burial of seaman named Passoja. Pekka Kinnari collection.Pekka Kinnarin ottama valokuva Helsingin Katajanokalta vuonna 1963. Katajanokka harbour in Helsinki. Pekka Kinnari's photo from 1963.Tuntematon ruorimies. Pekka Kinnarin valokuva 1960-luvun alusta. Unknown wheelman. Pekka Kinnari's photo from the early 1960's.Höyrylaiva Wandan lämmittäjä. Pekka Kinnarin valokuva 1960-luvun alusta. Fireman (stoker) from the steamship Wanda. Pekka Kinnari's photo from the early 1960's.Höyrylaiva Wandan trimmari (kuljettaa lämmityshiilen varastosta eli koliboksista lämmittäjälle). Pekka Kinnarin valokuva. Coal trimmer carries coal from storage(box) to furnaces. Steamship Wanda. Pekka Kinnari's photo from the early 1960's.Höyrylaiva Ostrobotnian rasvari. Pekka Kinnarin valokuva 1960-luvun alusta The greaser from steamship Ostrobotnia. Pekka Kinnari's photo from the early 1960's.Pursimies opiskelemassa englantia. Merimies-Unionin pr-kuva 60-luvulta. Pekka Kinnari. The Bosum and his English lessons... The Finnish Seamen’s Union employed Pekka Kinnari to take pr-photos in early 60's.Matruusi. Tuntematon alus. Valokuva Pekka Kinnari. Able-bodied Seaman (AB). Unknown vessel. Photo by Pekka Kinnari.Kolmimastoinen kuunari "Oma" oli rakennettu Halifaxissa 1918. Threemasted schooner "Oma" was built in Halifax in 1918.Todennäköisesti ss Sigrid. Tuntematon merimies. Photo taken onboard the steamship Sigrid (probably). Unknown sailor.Höyrylaiva Margareta uppoaa 9.6.1940 saatuaan osuman U40:n torpedosta. Steamer Margareta sinking 9th June 1940 after being torpedoed by the U40.Höyrylaiva Margareta uppoaa 9.6.1940 saatuaan osuman saksalaisen U40:n torpedosta. Viisi merimiestä menetti henkensä. Steamer Margareta sinking 9th June 1940 after being torpedoed by the German U40. Five sailors lost their lives.Nelimastoparkki Parma Cape Hornin läheisyydessä. Fourmasted barque Parma rounding Cape Horn.Nelimastoparkki Parma Cape Hornin läheisyydessä. Fourmasted barque Parma rounding Cape Horn.Nelimastoparkki Parma Cape Hornin läheisyydessä. Fourmasted barque Parma rounding Cape Horn.Nelimastoparkki Parma Cape Hornin läheisyydessä. Albatrossi on saatu kiinni. Fourmasted barque Parma rounding Cape Horn. One albatross has been caugth.Nelimastoparkki Moshulu.Tuntematon merimies ja tyypillinen vapaavahtien harrastustyö. Fourmasted barque Moshulu. Unknown sailor and his typical handicraft.Fregatti Pampa (Rederi Ab Aura, Turku) vuonna 1920. Merimies "Lill-Nagu". Full-rigged ship Pampa. The sailor named "Lill-Nagu" photographed in 1920.Fregatti Pampa (Rederi Ab Aura, Turku) vuonna 1920. Alkuperäinen teksti: "Salonen ja Sundell suihkussa". Full-rigged ship Pampa. Original note: "Salonen and Sundell having a bath".Vasemmalta merimiehet Tulokas, Lindberg ja Samuelsson. Fregatti Sylfid 1922. From left: sailors Tulokas, Lindberg and Samuelsson. Fullrigger Sylfid in 1922.Merimies Lehtinen Pyhämaasta. Fregatti Sylfid 1922. Sailor Lehtinen from Pyhämaa. Fullrigger Sylfid in 1922.Tuntemattoman purjealuksen miehistöskanssi. Karl Sundellin valokuva 1920-luvun alusta. The Crew quarters from unknown sailing vessel at early 1920's. Karl Sundell's photo album.Kuunarilaiva Mozartin stuertti 1920-luvun loppupuolella. Karl Sundellin valokuva-albumi. The chief steward onboard the barquentine Mozart at the late 1920's.Joulu 1928 merellä. Kuunarilaiva Mozart. Christmas at sea in 1928. Barquentine Mozart.Kapteeni Kåhre parturissa merellä. Kuunarilaiva Mozart 1928. Captain Kåhre having a haircut at sea. Barquentine Mozart in 1928.Alkuperäinen kuvateksti: Trygge ja Peltonen, s/s Clio 1933. Original note: Trygge and Peltonen, s/s Clio 1933.Alkuperäinen kuvateksti: s/s Dione, päällikkö Karl Sundell 1951 - 1957. Original note: s/s Dione, captain Karl Sundell 1951-1957.Kuunarilaiva Saari (rakennettu Kustavissa 1891). Edessä merimies Antti Wene. Brigantine Saari (built in Kustavi 1891). Sailor Antti Wene.Kuunarilaiva Saari lähestymässä Suomen rannikkoa. Vasemmalla aluksen päällikkö Frans Edwin Wene tähystämässä jäälauttoja. Brigantine Saari approaching the coast of Finland. Captain Frans Edwin Wene (left) is keeping lookout for ice.M/s Rekolan (rakennettu Raumalla 1964) miehistömessi. The crew mess aboard the Rekola (built in Rauma 1964).Nelimastoparkki Moshulun (rakennettu 1904 Port Glasgow'ssa) tropiikkipurjeiden kiinnitys 1937. Edessä III-perämies Windqvist ja taustalla jungmanni Matti Lappalainen. The tropic sails are being hoisted in 1937 onboard the 4-masted barque Moshulu (built in Port Glasgow 1904). Third mate Winqvist (first) and deckboy Matti Lappalainen (second).Nelimastoparkki Moshulun tropiikkipurjeiden kiinnitys 1937. The tropic sails are being hoisted onboard the 4-masted barque Moshulu in 1937.Nelimastoparkki Moshulun purjeenneuloja John Sommarström vapaavahdissa 1937. Sailmaker John Sommarström off-duty onboard the 4-masted barque Moshulu in 1937.Alkuperäinen kuvateksti: Lundqvist, Hilbert, Syrenius, Grönman, Salmi, åberg, Vilen ja Niemelä. 8 p. marraskuuta 1937 "Linjalla" (Moshulussa). Original note: Lundqvist, Hilbert, Syrenius, Grönman, Salmi, åberg, Vilen and Niemelä on 8th November 1937 "at the Equator" (Moshulu).Alkuperäinen kuvateksti: "Capstan work". Vasemmalta: Terhenvuo, Granit, Suomalainen, Niemelä, Lundberg, Vilen, Lundqvist, tuntematon ja åberg. 9. kesäkuuta 1938 Cape Horn. Original note: "Capstan work". From left: Terhenvuo, Granit, Suomalainen, Niemelä, Lundberg, Vilen, Lundqvist, unknown and åberg on 9th June 1938 Cape Horn.Päällikkö Erkki Haula Tyyne-vaimoineen s/s Marja-Liisa Nurmisessa vuonna 1953. Captain Erkki Haula with his wife Tyyne having good time onboard the steamer Marja-Liisa Nurminen in 1953.Moottorilaiva Rekolan konemestarit Sipilä ja Lindqvist 1960-luvulla. The engineers Sipilä and Lindqvist on board m/s Rekola around mid 60's.Alkuperäinen kuvateksti: Hän haudataan 35 o16' P ja 69 o 34 L. Tuntematon höyryalus. Original note: He is buried 35 o16' N ja 69 o 34 W. Unknown steamship.Alkuperäinen kuvateksti: "Punaisen meren helteessä". Tuntematon alus. Original note: "Red Sea heat. Unknown vessel.Fregatti Glenard 1913. Full-rigger Glenard in 1913.Höyrylaiva Atlas 1954. Oikealla puolimatruusi Matti Pulli. Steamer Atlas in 1954. Ordinary seaman Matti Pulli at right.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Päiväntasaajan kaste m/s Angra 1955. Crossing the Line ceremonies on board the motorship Angra in 1955.Höyrylaiva Myllykosken messikalle. The messboy from steamer Myllykoski.Höyrylaiva Myllykosken messikalle. The messboy from steamer Myllykoski.Höyrylaiva Myllykoski - vapaavahti. Off-duty on board steamer Myllykoski.Alkuperäinen kuvateksti: Ahdin ja Jannen pyykkikeikka (m/s Finnstar). Original note: Ahti and Janne having their laundry-job (m/v Finnstar).Alkuperäinen kuvateksti: Timppa (kirvesmies) ja Söderholm vilvoittelevat merivesikylvyssä. Sementtilastissa Punaisella merellä. Raskas lasti painoi aluksen syvälle ja aallot huuhtelivat kantta (m/s österbotten 1953). Original note: Chippy (carpenter) and Söderholm cooling down in seawater bath. Cargo of cement at Red Sea. The heavy cargo increased ship's draught and the waves were washing over (m/v österbotten in 1953).Alkuperäinen kuvateksti: Kannelle rakennettiin merivesiallas. Se sai olla paikoillaan Bahrainille asti (m/s österbotten 1953). Original note: Sea-water swimming pool was built on hachcover, where it stayed until arrival to Bahrain (m/v österbotten in 1953).Höyrylaiva Uskon päällikkö Edwin Vene (istumassa) seuranaan konepäällikkö ja kolme matkustajaa. Captain Edwin Vene (seated) with Cheif Engineer and three passengers. Steamship Usko.Apukoneella varustettu purjealus (maux) Elna Itämerellä 1952. Kuvassa koneenhoitaja Imppu. Schooner (with auxiliary engine) Elna at the Baltic in 1952. Engineer Imppu in the middle.Höyrylaiva Wandan trimmari (kuljettaa lämmityshiilen varastosta eli koliboksista lämmittäjälle). Pekka Kinnarin valokuva. Coal trimmer carries coal from storage(box) to furnaces. Steamship Wanda. Pekka Kinnari's photo from the early 1960's.Höyrylaiva Margareta uppoaa 9.6.1940 saatuaan osuman saksalaisen U40:n torpedosta. Steamer Margareta sinking 9th June 1940 after being torpedoed by the German U40.Pyhämaasta kotoisin ollut Wikman ja Karl Sundell Raumalta poseeraavat Sylfidin kannella. Sailors Wikman and Sundell photographed on board the Sylfid.Merimiestaitoa 1950-luvulla. Höyryalus Dionen keulaan asettu painoa siten, että laivan oma miehistö voi korjata vaurioituneen potkurin. Seamanship in 1950's. The s/s Dione trimmed with heavy cargo on her head and the ships own crew can repair the damaged propeller.Alkuperäinen kuvateksti: Radiota kuuntelemassa Söderholm, koneoppilas ja Smole. Merirosvoradion suosituimmat kappaleet olivat "Uska Dara", "Johnny is the boy for me" ja "O mein papa" (m/s österbotten 1953). Original note: Soderholm, engine apprentice and Smole listening Pirate Radio Station. On top were "Uska Dara", "Johnny is the boy for me" ja "O mein papa" (m/s österbotten 1953).Joulunviettoa 1956, m/t Wirmassa. Christmas 1956, m/t Wirma.×SuljeKäännä