KuvatKaikkiKortitEläimetKaukomaatElämäPurjelaivatVeneilyMiehistöKonelaivatHenriksson Moottorisäiliöalus "Wiima" (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, 1932) Suomen Tankkilaiva Oy 1951-1958. Motortanker "Wiima" (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, 1932) Suomen Tankkilaiva Oy 1951-1958. Ms Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway 1959. Mv Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway (Welland Canal) in 1959. Ms Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway 1959. Mv Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway (Welland Canal) in 1959. Moottorisäiliöalus "Wiima" (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, 1932) Suomen Tankkilaiva Oy 1951-1958. Motortanker "Wiima" (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, 1932) Suomen Tankkilaiva Oy 1951-1958. Moottorisäiliöalus "Wiima" (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, 1932) Suomen Tankkilaiva Oy 1951-1958. Motortanker "Wiima" (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, 1932) Suomen Tankkilaiva Oy 1951-1958. Ms Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway 1959. Mv Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway (Welland Canal) in 1959. Ms Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway 1959. Mv Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway (Welland Canal) in 1959. Ms Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway 1959. Mv Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway (Welland Canal) in 1959. Ms Kaarina. Merimatka Wismar - Kotka. Jäätymisilmiö aluksen kansirakenteisiin 1960. Mv Kaarina. From Wismar for Kotka. Heavy icing on ship's superstructure in 1960. Ms Kaarina. Merimatka Wismar - Kotka. Jäätymisilmiö aluksen kansirakenteisiin 1960. Mv Kaarina. From Wismar for Kotka. Heavy icing on ship's superstructure in 1960. Helsingin Katajanokka 1971. Moottorialus Furuholm (Oskarshamn 1948). Katajanokka harbour in Helsinki 1971. Motorship Furuholm (Oskarshamn 1948). Höyryalus Bore XI (McMillan, Dumbarton 1910) Turun satamassa 1950-luvun alussa. Steamship Bore XI (McMillan, Dumbarton 1910) in Turku harbour early 1950's. Moottorialus Atalaya (Scheepswerf Vuijk 1953) Raumalla 1963. Motorship Atalaya (Scheepswerf Vuijk 1953) at Rauma in 1963. Suojan laituri (Rauma) 1960-luvulla. Suoja Harbour (Rauma) in 1960`s. Suojan laiturin laivat olivat yleensä pieniä saksalaisia ja hollantilaisia, jotka lastasivat puutavaraa. Kuva on 1960-luvulta. Small German and Dutch vessels were common visitors in Suoja harbour (Rauma) in 1960's. All loaded timber for Continental Europe. Jäätyminen aluksen kansirakenteisiin on vaarallinen ilmiö, joka voi kaataa laivan. Miehistölle se tietää kovaa työtä, koska jää on ennen lastausta hakattava irti. Icing is on ship's superstructure and hull is dangerous phenomenon, because it can danger ship's stability. For the crew it means hard work, because it must be removed before the loading can start. Moottorikuunari Helenan ex Dronning Thyra (J.Kofoed, 1920) vinssimies 1960-luvun lopulla. The winchman onboard the maux Helena ex Dronning Thyra (J.Kofoed, 1920) at the late 1960's. Ruotsalainen turret-tyypin ss Vindö (Doxford, 1909) purkamassa hiiltä Raumalla 1950-luvun alussa. Swedish turret-steamer Vindö (Doxford, 1909) discharging coal at Rauma in the early 1950's. Höyrylaiva USKO ex War Oak (American Ship Building Co., Cleveland, Ohio 1917), omistaja "Höyrylaiva Osakeyhtiö Usko" (T:mi John Nurminen /Jalmari Penttilä). Raumalaisessa omistuksessa 1933-1939 Steamship USKO ex War Oak (American Ship Building Co., Cleveland, Ohio 1917), owner Steamship Company Usko. Registered in Rauma 1933-1939.&; Höyrylaiva USKO ex War Oak (American Ship Building Co., Cleveland, Ohio 1917), omistaja "Höyrylaiva Osakeyhtiö Usko" (T:mi John Nurminen /Jalmari Penttilä). Raumalaisessa omistuksessa 1933-1939 Steamship USKO ex War Oak (American Ship Building Co., Cleveland, Ohio 1917), owner Steamship Company Usko. Registered in Rauma 1933-1939.&; Höyrylaiva USKO ex War Oak (American Ship Building Co., Cleveland, Ohio 1917), omistaja "Höyrylaiva Osakeyhtiö Usko" (T:mi John Nurminen /Jalmari Penttilä). Raumalaisessa omistuksessa 1933-1939 Steamship USKO ex War Oak (American Ship Building Co., Cleveland, Ohio 1917), owner Steamship Company Usko. Registered in Rauma 1933-1939.&; Moottorialus Finnsailor (De Merwede 1953) Hangon satamassa talvena 1958. Motorship Finnsailor (De Merwede 1953) loading in Hanko 1958. Rauman satama 1959. Taustalla ms Finnpulp (Jan Smit 1953). Rauma harbour in 1959. Motorship Finnpulp (Jan Smit 1953) and tug Perämeri. Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön ss Virgo (Fevigs, 1906) vuonna 1933. Ss Virgo (Fevigs, 1906). Owner Finland Steamship Company photographed in 1933. Suomalainen mukavuuslippulaiva Oddvar II ex. Citta di Legge (Collingwood, 1918). Omistaja norjalainen C. Trondsen. Finnish FoC ship Oddvar II ex. Citta di Legge (Collingwood, 1918). Owner Norwegian C. Trondsen. Suomalainen mukavuuslippulaiva Oddvar II ex. Citta di Legge (Collingwood, 1918). Omistaja norjalainen C. Trondsen. Finnish FoC ship Oddvar II ex. Citta di Legge (Collingwood, 1918). Owner Norwegian C. Trondsen. Ms Rekola (Wärtsilä, 1964) myrskyssä Pohjanmerellä 1970. Mv Rekola (Wärtsilä, 1964) struggling in storm at North Sea in 1970. Rauman satama 1950-luvun alkuvuosina. Taustalla ss Aina Maria Nurminen (McMillan, 1912). Rauma harbour at the early 1950's. The Aina Maria Nurminen (McMillan, 1912) at the background. Höyrylaiva Aina Maria Nurminen (McMillan, 1912) telakassa. Alus ajoi miinaan Kielin lahdella 1954. Miehistö pelastui. Steamer Aina Maria Nurminen (McMillan, 1912) in drydock. She was mined at the Kiel Roads in 1954. There were no casualties. Höyryalus EQUATOR (William Gray, West Hartlepool - 1911). Suomen Etelä-Amerikan Linja. Steamer EQUATOR (William Gray, West Hartlepool - 1911). Finland South-America Line. Anglo-Algerian S.S.Co (1896) Ltd (Strick), Swansea 1913 NINIVE - 1921 SHAHRISTAN - 1934 ATLANTA - 1939 EQUATOR - 1952 ARATOR - 1953 TRAMONTANA - 1956 IRINI (romutettu / broken up 1959) Taustalla Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön FINLANDIA (Wärtsilä 1946). The FINLANDIA (Finland Steamship Company), built by Wärtsilä in 1946. 1967 CARELIA - 1968 ELIANA - 1972 LEONI. Romutettu / broken up in Izmir 1975. Matkustaja-autolautta VIKING ex. Dinard (Dennys 1924). Passenger "carferry" VIKING ex. Dinard (Dennys 1924). Suomalainen ms Svanö ex Fryken (Aalborg, 1938) Pekka Kinnarin kuvaamana Turussa 1938. Alus on nykyääm museolaivana Göteborgin merimuseossa. Finnish motorship Svanö (Aalborg, 1938) photographed in Turku 1968. She now preserved as museum ship in Gothenburg (Sweden) since 1986. Sillilaiva SAUKKO ( Deschimag Seebeck,1930) kuvattuna Rymättylässä 1960-luvun lopulla. Herring-fisher Saukko ("Otter") photographed in Rymättylä at the late 1960's. 1940 WBS.3 - 1942 V.5717 - 1945 FRITZ HOMANN - 1955 SAUKKO. Purettu 1976 ja lopullisesti romutettu 1985. Dismantled 1976 and finally broken up in 1985. Polar Linjan (Antti Lempiäinen) ms Polar (Burmeister & Wain, 1930)&; kuvattuna Rauma-Repolan allastelakassa keväällä 1966. Laiva liikennöi välillä Rauma-Gävle kesät 1966 ja 1967. Polar Line's (Antti Lempiäinen) flagship ms Polar (Burmeister & Wain, 1930)&; photographed in Rauma-Repola drydock in 1966. She was engaged in Rauma-Gävle run during summer seasons 1966 and 1967. Tilaaja DFDS, liikennöi&; Kööpenhaminan ja Saksan Itämeren satamien välillä. Ordered by DFDS and sailed mainly between Copenhagen and Germany Baltic harbours. 1930 VISTULA - 1944 WURZBURG - 1945 VISTULA - 1966 POLAR - 1968 STELLA POLAR. Romutettu / Broken up 1969. Höyryalus Pirkko Nurminen (Burntisland, 1938) kuvattuna Raumalla talvella 1965. Steamer Pirkko Nurminen (Burntisland, 1938) photographed in Rauma 1965. 1938 MATTHEW FLINDERS - 1956 PIRKKO NURMINEN - 1967 RAUMA (rekisteröity /registered Panama). Romutettu / broken up Cartagena 1971. Merivienti Oy:n ss KALLE (Great Lakes Engineering Works, 1919) lähdössä ulos Raumalta 1950 -luvun alussa. Steamer KALLE (Great Lakes Engineering Works, 1919) leaving Rauma at the early 1950's. Owner Merivienti Ltd, Helsinki. 1922 MAKENA - 1946 NADA - 1947 KALLE - 1957 SARONIKOS. Romutettu /broken up Keratsini 1960. Pekka Kinnarin valokuva Kotkan kantasatamasta 1960-luvulta. Kuusi FÅA:n "tervakeulaa". Kotka Central Harbour photographed in 1960's by Pekka Kinnari. Sailors used to call these Finland Steamship Company vessels as "tar-noses". Ms Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway 1959. Mv Kaarina (Nylands Veksted, Oslo 1938) St Lawrence Seaway (Welland Canal) in 1959. Moottorialus Bore VIII (Swan-Hunter, Wallsend 1924) mäntähaveri ekvaattorilla 1954. Motorship Bore VIII (Swan-Hunter, Wallsend 1924). Damaged piston is changed at the Equator in 1954. Suomalainen mukavuuslippulaiva ss Sigrid ex Lucy (Gray, 1909). Omistaja norjalainen Nordenfjeldske Steamship Company. Suomi oli 1930-luvulla Skandinavian mukavuuslippumaa. Finish flag of convenience ship ss Sigrid ex Lucy (Gray, 1909). Owner Norwegian Nordenfjeldske Steamship Company. Finland was Scandinavian FoC country in 1930's Turkulainen höyrylaiva NIDARHOLM (Thornycroft, 1920) on purkanut propsilastinsa Velsenissä Hollannissa 1960-luvun alussa. Steamer NIDARHOLM (Thornycroft, 1920) has discharged cargo of props in Velsen (Netherlands) at the early 1960's. Loviisalainen moottorilaiva RAIMO-RAGNAR ( De Biesbosch, 1955) kuvattuna vuonna 1958. Motorship RAIMO-RAGNAR ( De Biesbosch, 1955) photographed in 1958. Owner Rederi Ab Nordström, Lovisa. 1959 FINNSTAR - 1973 MALDIVE STAR. Romutettu / broken up 1984 Gadani Beach, Pakistan. Antti Wihurin varustamon tt WIIRI (Sun SB, 1921)kuvattuna talvella 1956. Turbinetanker WIIRI (Sun SB, 1921) photographed in winter 1956. Owner Antti Wihuri. SAMUEL L. FULLER - WIIRI 1947. Romutettu / broken up 1958 Taalintehdas. Seppinen & Kemppi Oy:n ss JAN (Scott & Co, 1893): laiva oli rekisteröity Raumalle 1940 - 1952. Steamer JAN (Scott & Co, 1893), owner Seppinen & Kemppi. She was registered in Rauma between 1940 - 1952. GLENPARK - 1904 CITO - 1927 JAN. Romutettu / broken up 1953&; Hendrik Ido Ambacht. Seppinen & Kemppi Oy:n ss JAN (Scott & Co, 1893): laiva oli rekisteröity Raumalle 1940 - 1952. Steamer JAN (Scott & Co, 1893), owner Seppinen & Kemppi. She was registered in Rauma between 1940 - 1952. GLENPARK - 1904 CITO - 1927 JAN. Romutettu / broken up 1953&; Hendrik Ido Ambacht. John Nurmisen varustamon ss Inkeri Nurminen (Thompson, J.L., 1939) Djakartassa vuonna 1955. Steamer ss Inkeri Nurminen (Thompson, J.L., 1939) discharging in Djakarta in 1955. Owner John Nurminen, Helsinki. ARGYLL - 1940 ST. HENRI - 1943 ARGYLL - 1954 INKERI NURMINEN - 1967 SOMERI: Romutettu / broken up Brodospas 1971. Ahvenanmaalainen ss Aagot (William Gray, 1906). Steamer Aagot (William Gray, 1906). AAGOT - 1941 POTOMAC - 1947 AAGOT - 1954 GUNNY. Romutettu / broken up 1964 Bruges. Raumanmeri Oy:n ss PETäJäS (Trondhjems, 1934). Steamer PETäJäS (Trondhjems, 1934). Owner Raumanmeri Ltd, Rauma. DUX - 1955 SITONA - 1960 PETäJäS. Romutettu / broken up 1967 Taalintehdas. Rauman redillä talvella 1964. Höyrylaivat PELEUS (Shanghai Dock, 1919) ja ELISE SCHAUMAN (Oskarshamns, 1950) sekä puolainen moottorialus. Rauma Roads in winter 1964. Steamers PELEUS (Shanghai Dock, 1919) and ELISE SCHAUMAN (Oskarshamns, 1950) and Polish motorvessel. Turkulainen liberty-tyypin ss SUSAN PAULIN (Permanente Steel, 1943). Omistaja Paulins Rederi. Liberty ship ss SUSAN PAULIN (Permanente Steel 1943). Owner Paulins Rederi, Turku. EMILE BERLINER - 1947 FROSTVIK - 1950 ARNETA - 1963 SUSAN PAULIN - 1965 KYRA. Romutettu / broken up 1969 Bilbao. Rauman satama 1957. Höyrylaivat ANNA (Nylands, 1897) ja ATLAS (Swan Hunter Wigham Richardson, 1929). Rauma harbour in 1957. Steamers ANNA (Nylands, 1897) and ATLAS (Swan Hunter Wigham Richardson, 1929). Raumanmeri Oy:n ss LONSI (Bergens Mekaniska Verksted, 1947). Steamer LONSI (Bergens Mekaniska Verksted, 1947). Owner Raumanmeri Ltd. BREIDABLIK - 1956 ANSIO - 1963 LONSI. Romutettu / broken up Bremerhaven 1967. Raumanmeri Oy:n HAKUNI (Neptun AG, 1927). Rekisteröity Raumalle 1959 - 1966. Steamer HAKUNI (Neptun AG, 1927). Owner Raumanmeri Ltd. ERNST BROCKELMANN - 1945 EMPIRE CONCESSION - 1947 BRAZEN HEAD - 1950 ENSO - 1959 HAKUNI - 1966 ISLA DEL REY. Romutettu / broken up 1966 Alicante. Laiva Oy Otava Ab:n (John Nurminen) ss KALEVA (Burrell & Son, 1883). Rekisteröity Raumalle 1916-1924. Steamer KALEVA (Burrell & Son, 1883). Registered in Rauma 1916-1924. STRATHNESS - 1889 ONYX - 1912 EESTIMAA - 1916 KALEVA. Ajoi miinaan / mined 1943 Langeland. Höyrylaivat AXEL (Howaldtswerke, 1904) ja ANNA (Nylands Nylands Verksted, 1897). Steamers AXEL (Howaldtswerke, 1904) and ANNA (Nylands Nylands Verksted, 1897). Moottorisäiliöalus PRESTO (Verolme, 1959) kuvattuna 1966. Motortanker PRESTO (Verolme, 1959) photographed in 1966. PRESTO - 1978 MONT-ALBAN - 1982 ALBANO - 1982 MONT-ALBAN. Romutettu / broken up 1985 San Esteban de Pravia. Paulin - varustamon ss AUGUSTA PAULIN (Cammell Laird, 1941). Steamer AUGUSTA PAULIN (Cammell Laird, 1941). EMPIRE FLAME - 1945 DUNKERY BEACON - 1955 RISSA - 1961 AUGUSTA PAULIN. Romutettu / broken up 1969 Shanghai. Loviisalainen moottorisäiliöalus INGA (Kockums, 1942) kuvattuna 1967. Motortanker INGA (Kockums, 1942) photographed in 1967. Owner Ragnar Nordström, Lovisa. KONGSSTEIN - 1955 INGA - 1968 SPYROS II - 1970 PETROLA IV. Romutettu / broken up 1976 Castellon. Jalmar Penttilän (John Nurminen T:mi) ss USKO ( American Ship Building, Cleveland 1918). Rekisteröity Raumalle 1933 - 1939. Steamer USKO ( American Ship Building, Cleveland 1918). Owner Jalmar Penttilä (John Nurminen T:mi). Registered in Rauma 1933 - 1939. WAR OAK - 1918 LAKE OTISCO - 1923 FLOREAL - 1929 NIVAA - 1933 USKO - 1939 MEERO. Torpedoitu / torpedoed 2.9.1941 Koivisto. Werner Hacklinin ss OTTO H (Flensburger, 1897) Rauma-Repolan allastelakassa keväällä 1948. Steamer OTTO H (Flensburger, 1897) drydocked in Rauma in 1948. Owner Werner Hacklin, Pori. TERTIA - 1921 SPROGO - 1922 GOSLAR - 1926 HELGA FERDINAND - 1931 OTTO H. Romutettu / broken up 1952 Savona. Ahvenanmaalaiset CHANT -sisaralukset SANNY (Goole SB, 1944) ja HELNY (Furness, 1944) Rauma-Repolan allastelakassa 1948. Motortankers SANNY (Goole SB, 1944) ja HELNY (Furness, 1944) drydocked in Rauma 1948. Both were CHANT-sisterships. CHANT 23 - 1946 SANNY - 1954 NECATI PEHLIVAN II (Haaksirikkoutunut / wrecked LÅgskar 26.9.1954). CHANT 59 - 1946 HELNY - 1954 MARIA ROSA. Romutettu / broken up 1965 Barcelona. Antti Wihurin moottorisäiliöalus PENSA (Jan Smit, Alblasserdam 1954). Romutettu 1976 Bilbaossa. Motortanker PENSA (Jan Smit, Alblasserdam 1954). Owner Antti Wihuri. Broken up 1976 in Bilbao. Amerikanlinjan ms FINNTRADER (De Hoop, 1951) lastaa Raumalla 1960-luvulla. Motorship ms FINNTRADER (De Hoop, 1951) loading for USA in Rauma. Photographed in 1960's. FINNTRADER - 1970 TRITON AMBASSADOR -19 73 SOVEREIGN SAPPHIRE - 1975 PYGMALION JUPITER - 1976 EQUUS - 1978 PUERTO DE VITA. Romutettu / broken up 1988 Mamonal. Ms VAASA LEADER (Oskarshamns, 1962) kuvattuna Rotterdamissa 1973. Mv VAASA LEADER (Oskarshamns, 1962) photographed 1973 in Rotterdam. VAASA LEADER - 1973 CONG HUA. Romutettu / broken up 1988 Sitalpur. Antti Wihurin WINHA ( Hawthorn Leslie, 1904) kuvattuna 1938. Steamer WINHA ( Hawthorn Leslie, 1904) photographed in 1938. Owner Antti Wihuri. ATLANTIC - 1935 WINHA. Upotettu Normandian maininnousussa 9.6.1944. Scuttled in Normandy 11th June 1944. Etelä-Amerikan Linjan ms AURORA (Crichton Vulcan, 1938) Ekvaattorilla 1960. Reefer ms AURORA (Crichton Vulcan, 1938) photographed at the Equator in 1960. Owner Finland South-America Line. AURORA - 1942 ROSEMONT - 1947 AURORA - 1965 IOANNIS. Romutettu / broken up 1971 Shanghai. Etelä-Amerikan Linjan ms AURORA (Crichton Vulcan, 1938) Ekvaattorilla 1960. Reefer ms AURORA (Crichton Vulcan, 1938) photographed at the Equator in 1960. Owner Finland South-America Line. AURORA - 1942 ROSEMONT - 1947 AURORA - 1965 IOANNIS. Romutettu / broken up 1971 Shanghai. Rauman satama kevättalvella 1915. Edessä porilainen ss BIRGIT, jonka saksalainen sukellusvene U10 torpedoi 6.11.1915. Miehistö pelastui. Rauma harbour early spring in 1915. Steamer BIRGIT was torpedoed 6th November 1915 by German submarine U10. There we&; no casualties. ×SuljeKäännä