KuvatKaikkiKortitEläimetKaukomaatElämäPurjelaivatVeneilyMiehistöKonelaivatHenriksson Tuntematon alus. Unknown sailing vessel. Priki LOUISEn (rakennettu 1866) miehistöä vuonna 1913. Edessä kokki Frans Hyrsky pelasturengas kaulassa. Brig LOUISE (built in 1866 in UK). Part of the crew in 1913. Ship´s cook Frans Hyrsky holding the lifering. Kuunari EROS, rakennettu 1897 Kemiössä. Miehistö vuonna 1913. Schooner EROS, built 1897 in Kemiö (Finland). The crew photographed in 1913. Kuunari GUDRUN, rakennettu 1889 Arendalissa. Miehistökuva vuodelta 1912. Schooner GUDRUN, built 1889 in Arendal (Norway). The crew photographed in 1912. Kuunarilaiva ULJAS, rakennettu raumalla 1891. Miehistökuva 1920-luvun lopulta. Brigantine ULJAS, built 1891 in Rauma. Crew photo from the late 1920´s. Fregatti ALTAI, rakennettu Raumalla 1876. Miehistö kuvattuna vuonna 1899. Ship ALTAI, built 1876 in Rauma. The crew photographed in 1899. Kuunarilaiva DAPHNE, rakennettu 1895 Kemiössä. Miehistökuva vuodelta 1930. Brigantine DAPHNE, built 1895 in Kemiö (Finland). Crew photographed in 1930. Kuunarilaiva USKO, rakennettu 1890 Sipyyssä (Kiili). Miehistö kuvattuna 1910 -luvulla. Brigantine USKO, built 1890 in Sipyy (Finland). The crew photographed in 1910´s. Kuunari SAARI, rakennettu Kustavissa 1899. Kuva on 1910 -luvulta. Schooner SAARI, built 1899 in Kustavi (Finland). Crew photographed in 1910´s. Kuunarilaiva YXPILA, rakennettu Kokkolassa 1920. Miehistö kuvattuna 1930-luvun lopussa. Brigantine EXPILA, built 1920 in Kokkola (Finland). Crew photo from the late 30´s. Fregatti Sylfid noin 1906. Päällikkö Frans Nylundin poika tuli myöhemmn tunnetuksi elokuvamies Risto Orkona. Ship Sylfid (ex County of Clare), built in Southampton in 1884. Crew photo with master´s wife and son photographed around 1906. Fregatti Finland (ex. King Arthur), rakennettu 1887. Miehistö ja päävarustaja Fredrik Lehtinen (portailla) kuvattuna vuonna 1900. Ship Finland (ex King Arthur), built in Dundee 1887. Crew and shipowner Fredrik Lehtinen photographed in 1900. Kuunari SAARI, rakennettu 1891. Pelastusrenkaan takana aluksen päällikkö Frans Edwin Vene. Schooner SAARI, built in 1891. Captain Frans Edwin Vene with the lifering. Tuntematon miehistö. Oikeassa reunassa hattu kädessä raumalainen merimies Isak Andsten 7.6.1854-22.11.1898. Haudattu Tyyneenmereen. Unknown crew. Sailor Isak Andsten (1854-1898) on right with a hat in his hand. He died in an accident and was buried into the Pacific Ocean. Fregatti / fullrigger HARBINGER (Robert Steele & Co., Greenock.,1876). Adelaide 1903. Päällikkö Paavo Renfors ja vaimonsa Mimmi. Hänen oikella puolella yliperämies Frans Edwin Vene. Captain Paavo Renfors with his wife Mimmi and Chief Officer Frans Edwin Vene on her right. Kolmimastokuunari / 3-masted schooner LINDEN (Ytternäs, Jomala.,1920). Randers 1941. Alkuperäinen kuvateksti: perämies Urho Viljanen, päällikkö Erikson, konsti Vingsten, junkki, kirvesmies Matti Lappalainen, kaksi Eriksonin poikaa ja kokki. Lappalainen on nykyään Rauman viimeinen Kaphoornari eli mies, joka on kiertänyt Cap Hornin purjelaivalla. The last Cap Hornier of Rauma, captain Matti Lappalainen in the middle. He sailed in 1941 as ship´s carpenter. Fregatti / fullrigger GLENARD (A. Rodger & Co., Port Glasgow., 1893). Miehistökuva merellä 1913 Cap Hornin läheisyydessä. The crew photographed in the vicinity of Cape Horn in 1913. Fregatti / fullrigger WINEFRED ( G. Cram & Co., Chester., 1855). Ensimmäinen Suomeen rekisteröity rautalaiva Omistaja J.W. Söderlund osti Raumalle 1894. She was Finland´s first iron ship in 184. Owner J.W.Söderlund, Rauma. Kuunarilaiva / barquentine ULJAS (Pinokari Shipyard, Rauma 1891). Kolmimastoparkki / 3-masted barque FAVELL (Charles Hill & Sons, Bristol 1895). Ostettu Raumalle 1897 (J.W.Söderlund). Tuli myöhemmin tunnetuksi koululaivana. Romutettu 1934. Registered in Rauma 1897 (J.W.Söderlund). Later famous as schoolship. Broken up in 1934. Kolmimastoparkki / 3-masted barque FAHRWOHL (Russell & Co., Port Glasgow., 1892). Fregatti / fullrigger WINEFRED (G. Cram & Co., Chester., 1855). Aluksen päällikkö Wilhelm Fagerholm vaimoineen kuvattu Hobartissa Australiassa 1897. Captain Wilhelm Fagerholm with his wife photographed in Hobart (Australia) in 1897. Fregatti / fullrigger GLENARD (A. Rodger & Co., Port Glasgow., 1893). Puutavaran lastaus perän kautta Columbia Riverillä (Oregon). Loading lumber at Columbia River (Oregon). Fregatti / fullrigger GLENARD (A. Rodger & Co., Port Glasgow., 1893). Fregatti / fullrigger GLENARD (A. Rodger & Co., Port Glasgow., 1893). 4-mastoparkki / 4-masted barque FENNIA (Workman, Clark & Co., Belfast., 1892) Höyrylaiva / steamer USKO ex Nivaa (American Shipbuilding Company, Cleveland., 1918. Fregatti / fullrigger HOPPET ex. County of the Thistle (T. Royden & Son, Liverpool., 1878) 3-mastoparkki / 3-masted barque VEGA (Emanuel Urnberg, Rauma., 1880). Upotettu tykkitulella 13.3.1917 Irlannin merellä. German submarine U 62 sank vessel with gunfire on 13th March 1917. 4-mastoparkki / 4-masted barque FENNIA ex Champigny (Soc. Anon. Des Forges & Chantiers de la Mediterranée, Nantes 1902). Miehistökuva hiililastin (ruumajobi) jälkeen. Crew after cargo of coal. 4-mastoparkki / 4-masted barque FENNIA ex Champigny (Soc. Anon. Des Forges & Chantiers de la Mediterranée, Nantes 1902). Tuntematon alus / unknown vessel. Tuntematon alus / unknown vessel. Keskellä istumassa Enok Fagerström (in the middle). Kuunarilaiva / barquentine LOTUS (Laisberg Shipyard, Saaremaa - ösel., 1894). Höyrylaiva / steamer KALEVA (Burrell & Son, Dumbarton., 1883). Omistaja / owner John Nurminen, Rauma. Päällikkö/ Captain Enok Fagerström. Kuunari / schooner AVIO (Ruokorauman varvi, Rymättylä., 1874). Haaksikkoutui 16.11.1908 Rauman Riskonpöllän luona. Pelastuneet menivät valokuvaajalle. Wrecked on 16th November 1908 outside Rauma. The survivors went to local photographer. ×SuljeKäännä